Sökning: "Könsstereotypiskt material"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Könsstereotypiskt material.

  1. 1. Sexobjekt, förebild eller båda? : En komparativ semiotisk analys av den kvinnliga huvudkaraktären i två Spider-man filmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Stereotypes; Norms; Gender Roles; Ideal; Representation; Film Analysis; Spider-Man; Stereotyper; Normer; Könsroller; Ideal; Genus; Representation; Filmanalys; Spider-man;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur de kvinnliga huvudkaraktärerna i två Spider-man filmer framställs och om det finns några skillnader utifrån ett könsstereotypiskt perspektiv. Frågeställningen som har undersökts är: Hur skiljer sig framställningen av den kvinnliga huvudkaraktären i Spider-man från Spider-man: Far from home, utifrån ett könsstereotypiskt perspektiv? För att ta reda på detta har en komparativ semiotisk analys gjorts på fyra scener från vardera film där olika tecken analyserats utifrån konnotation och denotation. LÄS MER

  2. 2. Krigsdans & Elsa-gubbar : En kvalitativ observationsstudie om materials agens i förhållande till barns möjligheter och begränsningar till könspositionering i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Lindahl; Eva Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Könspositionering; material; samhandling; makt; diskurs; förskola; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som ges då barn positionerar sig själva och varandra utifrån olika könsmönster i samhandlandet med återvinningsmaterial samt andra material i förskolans verksamhet. Vår utgångspunkt i sammanhanget är att kön är något som är socialt konstruerat utifrån en föreställning om vad som är kvinnligt och manligt, en tvådelad kategorisering av kön, och att dessa föreställningar både styr och begränsar hur flickor och pojkar görs olika (Eidevald 2011, s. LÄS MER

  3. 3. Hur och med vad leker flickor och pojkar i förskolan? En komparativ kvalitativ studie om barns lek och deras val av material i Sverige och i Bosnien-Hercegovina

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cerima Hurtic Ahmetasevic; [2014]
    Nyckelord :Genus; Könssocialisation; Könsroller; kvinnligt; Könsrollsförväntningar; Könsstereotypiskt material; Manligt; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en komparativ studie och undersöka vilken typ av material barn på två förskolor i två länder använder sig av och hur de använder material i sin lek. Förskolorna ligger i Sverige och Bosnien-Hercegovina. Metoden bestod av observationer i de två förskolorna och pågick i fyra dagar i varje förskola. LÄS MER