Sökning: "Kommunikation i vården"
Visar resultat 21 - 25 av 1843 uppsatser innehållade orden Kommunikation i vården.
21. Sjuksköterskors uppfattning av hälsolitteracitet hos socioekonomiskt utsatta patienter inom primärvården
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Bakgrund: Hälsolitteracitet är individens förmåga att få tag på, förstå, värdera och använda information för att kunna bibehålla och främja hälsa. För att patienten ska kunna vara mer aktiv i sin egenvård och att ha förmågan att kunna fatta beslut i hälsofrågor behövs en viss nivå av hälsolitteracitet. LÄS MER
22. Sjuksköterskors erfarenheter av samverkan i team inom akut- och primärvård : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Vid brist på vårdpersonal så kan teamsamverkan motverka de negativa konsekvenserna som bristen medför. Team inom sjukvården inkluderar flertalet professioner för att kunna ge patienter optimal och säker vård. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av samverkan i team inom akut- och primärvård. LÄS MER
23. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER
24. Vårdgaranti : Vem bär ansvaret för genomförandet? En samhällsanalys av regionens information till patienter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : De flesta av oss kommer någon gång i livet att komma i kontakt med hälso- och sjukvården. Väntetiderna i vården är ett ämne som diskuteras i Sverige. Regeringen fattade ett beslut om att minska vårdköerna och år 2010 blev vårdgarantin lagstadgad på nationell nivå. LÄS MER
25. Operationssjuksköterskans erfarenhet av kommunikation : -En litteraturstudie
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Introduktion: Strävandet efter ett gemensamt mål utgör grunden för ett kollaborerat samarbete och bristande kommunikation ger märkbara effekter. Operationssjuksköterskan ansvarar även för samverkan och en god kommunikation med operationsteamet och andra vårdenheter. Detta för att tillgodose kontinuitet för patientens vård. LÄS MER