Sökning: "Kommunikation i vården"

Visar resultat 21 - 25 av 1843 uppsatser innehållade orden Kommunikation i vården.

  1. 21. Sjuksköterskors uppfattning av hälsolitteracitet hos socioekonomiskt utsatta patienter inom primärvården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sara Alsaloum; Petra Vitikainen; [2024]
    Nyckelord :Health literacy; Nurse; Person centered care; Self-care; Qualitative design; Egenvård; Hälsolitteracitet; Kvalitativ design; Personcentrerad vård; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsolitteracitet är individens förmåga att få tag på, förstå, värdera och använda information för att kunna bibehålla och främja hälsa. För att patienten ska kunna vara mer aktiv i sin egenvård och att ha förmågan att kunna fatta beslut i hälsofrågor behövs en viss nivå av hälsolitteracitet. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskors erfarenheter av samverkan i team inom akut- och primärvård : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Lina Starby; Petra Nordh Ås; [2024]
    Nyckelord :nurse perspective; nursing; safety; team collaboration; omvårdnad; sjuksköterskans perspektiv; säkerhet; teamsamverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vid brist på vårdpersonal så kan teamsamverkan motverka de negativa konsekvenserna som bristen medför. Team inom sjukvården inkluderar flertalet professioner för att kunna ge patienter optimal och säker vård. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av samverkan i team inom akut- och primärvård. LÄS MER

  3. 23. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Alva Mjöbäck; Tuva Olsson; [2024]
    Nyckelord :Communication; information; participation; emergency department; patient experience; patients; Kommunikation; information; delaktighet; akutmottagning; patientupplevelse; bemötande; patienter;

    Sammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  4. 24. Vårdgaranti : Vem bär ansvaret för genomförandet? En samhällsanalys av regionens information till patienter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erik Mangbo; Sara Unosson; [2024]
    Nyckelord :ansvar; vårdgaranti; individ; region; kommunikation; samhällsanalys;

    Sammanfattning : De flesta av oss kommer någon gång i livet att komma i kontakt med hälso- och sjukvården. Väntetiderna i vården är ett ämne som diskuteras i Sverige. Regeringen fattade ett beslut om att minska vårdköerna och år 2010 blev vårdgarantin lagstadgad på  nationell nivå. LÄS MER

  5. 25. Operationssjuksköterskans erfarenhet av kommunikation : -En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Erica Perjons; Lisa Tak Nellis; [2024]
    Nyckelord :Communication; perioperativ nursing; operating room nurs; teamwork; experience; Kommunikation; perioperativ omvårdnad; operationssjuksköterska; lagarbete; erfarenheter;

    Sammanfattning : Introduktion: Strävandet efter ett gemensamt mål utgör grunden för ett kollaborerat samarbete och bristande kommunikation ger märkbara effekter. Operationssjuksköterskan ansvarar även för samverkan och en god kommunikation med operationsteamet och andra vårdenheter. Detta för att tillgodose kontinuitet för patientens vård. LÄS MER