Sökning: "Kunskapssökande"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet Kunskapssökande.

  1. 1. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :HANSSON REBECCA; [2023]
    Nyckelord :Learning environment; Socio-cultural theory; Preschool teacher; Language development; Preschool; Förskollärare; Språkutveckling; Lärmiljöer; Förskola; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. LÄS MER

  3. 3. Språkstöttande läsaktiviteter i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med analoga och digitala läsaktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Amsen; Therese Holm; [2023]
    Nyckelord :Läsaktiviteter i förskolan; högläsning; språkutveckling; digitala läsaktiviteter i förskolan; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder läsaktiviteter för att stötta barns språkutveckling i förskolan. Studien baseras på nio förskollärarnas resonemang utifrån semistrukturerade intervjuer med fokus på både analoga och digitala läsaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Filip Jovanov; Sofi Yuxin Qi; [2022-03-17]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; fritidshem; digitalisering; ;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta för en värld som fungerar : en studie om samtalets betydelse för att bygga ett hållbart livsmedelssystem

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hannes Norr; [2022]
    Nyckelord :samtal; kunskapssyn; epistemologi; hållbarhet;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur odlingsutbildningar utanför den akademiska världen överbryggar förståelsen av varandras filosofiska synsätt och epistemologiska utgångspunkter. Studien undersöker skillnader och likheter mellan odlingsinriktningar, hur formella och informella samarbeten ser ut och redogör för samtalen som pågår mellan representanter för odlingsinriktningarna. LÄS MER