Sökning: "Lärande i små grupper"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Lärande i små grupper.

  1. 11. Bättre att fråga tio gånger än att gå vilse en? En tolkande forskningsstudie om att leda lärande inom elithandbollen.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Christoffer Landin; [2020]
    Nyckelord :Leda lärande; individualism; kollektivism; kollektivt lärande; individanpassning; tränarskap; elithandboll.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbetslivet och idrottslivet har mängder av beröringspunkter där lärdomar kan utvinnas från varandra. Denna uppsats ämnar därför vara gränsöverskridande i sin karaktär och med hjälp av ett kvalitativt tillvägångsätt är forskningsstudiens syfte att tolka, förstå, analysera samt förmedla vilka tänkbara förutsättningar som kan påverka elittränares möjlighet att leda lärande samt hur ett kollektivcentrerat tankesätt respektive ett individcentrerat tankesätt kan påverka hur elittränare leder lärande. LÄS MER

  2. 12. Intern eller extern implementering av Lean? : En fallstudie genomförd på små till medelstora produktionsföretag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Aldin Skoko; Lysén Christian; [2019]
    Nyckelord :Informationslogistik; Extern eller Intern; Lean implementering;

    Sammanfattning : För att lyckas bli bättre och effektivare, krävs det att verksamheter ständigt effektivisera sina processer gällande kostnadsmässigt samt leta efter nya arbetssätt för att kunna överleva. Studiens syfte är att undersöka fenomenet kring implementering av konceptet Lean i medelstora produktionsföretag. LÄS MER

  3. 13. I mötet med populärkulturen i förskolan - En studie om populärkulturens betydelse i barns lek och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heléne Pinjefors; [2019]
    Nyckelord :popularculture; preeschool; imitation; mediation; representation;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att bidra med kunskap och förståelse om barns användning av populärkultur i förskolan, samt visa vilken betydelse barns kunskaper om populärkultur har i skapandet av barns kamratkulturer. Studien besvarar tre frågeställningar: Hur använder sig barn av populärkultur i förskolan? Vilken betydelse har populärkultur i barns lek? Hur ser relationen mellan barns populärkulturella kunskaper och delaktighet i lek ut? Studien utgår ifrån teorier kring sociokulturell teori, populärkultur, mediering, imitation och representation samt tidigare forskning inom forskningsområdet. LÄS MER

  4. 14. Kooperativt lärande : Ett alternativ till extra anpassningar?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Nilsson; [2019]
    Nyckelord :kooperativt lärande; Social interdependence theory; extra anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat kooperativt lärande, hur elevers betyg påverkas av ett arbetssätt som kooperativt lärande och vilken inverkan metoden har på pedagogernas arbetssätt inom planering och undervisning. Studien är inspirerad av aktionsforskning i samarbete med två undervisande pedagoger för åk 8 i ämnena religion och biologi. LÄS MER

  5. 15. "Åh, titta! Titta hur det ser ut!" : Små barns interaktion med digital teknik i naturvetenskapligt utforskande

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Cim Ericsson; Sofia Triumf; [2019]
    Nyckelord :Digital teknik; förskola; interaktion; mikroskop-ägg; SCOT; utforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur små barn interagerar med ett mikroskop-ägg i utforskandet av naturvetenskapliga fenomen. I förskolans uppdrag ingår att arbeta med natur-vetenskap och teknik i barnens vardag. LÄS MER