Sökning: "Lärare-elev relationer"

Visar resultat 26 - 30 av 40 uppsatser innehållade orden Lärare-elev relationer.

  1. 26. "...dom ska bara fatta" En studie om relationens betydelse för elevers delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victoria Gustafsson; Maya Ekman Lundberg; [2018]
    Nyckelord :: Relationskompetens; delaktighet; läraregenskaper; elevens perspektiv; förståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att beskriva hur några elever med NPF resonerade kring relationen till sina lärare och hur den påverkade deras förutsättningar för delaktighet. Studien hade en kvalitativ ansats då vi efterfrågade en djupare förståelse för eleverna i studiens upplevelser kring relationen lärare- elev. LÄS MER

  2. 27. Gruppdynamik i klassrummet - de betydelsefulla relationerna och lärarens påverkan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Olofsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att få fördjupad förståelse för hur läraren kan påverka gruppdynamiken i klassrummet och vad mer specifikt gör att det i klassrummet skapas ett bra klassrumsklimat. Studien vilar på ett sociokulturellt perspektiv och använder mer precist teorin om det situerade lärandet. LÄS MER

  3. 28. Den nödvändiga relationens olika ansikten - Några unga vuxnas skildringar av hur relationer med lärare påverkat deras kunskaps- och identitetsutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Natali Stojanovic Zezovic; [2017]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; förtroendefulla relationer; lärare-elev-relation; relationskompetens; identitet; lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur relationer mellan lärare och elever hänger ihop med kunskaps- och identitetsutveckling, sett ur unga vuxnas synvinkel. Totalt har 10 unga vuxna i åldern 20- 29, med minst gymnasial utbildning, intervjuats om sina upplevelser av relationer med lärare och relationernas koppling till kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER

  4. 29. Relationellt arbete lärare-elev : En systematisk litteraturstudie om betydelsen av en god lärare-elev relation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Axel Hederstedt; [2016]
    Nyckelord :Teacher Influence; Teacher Student Relationship; Praise; Self-Concept; Self Esteem; motivation; Student Attitudes; the social classroom; sociocultural perspective; relational creating of meaning; lärare-elev-relationer; relationsfrämjande arbete; lärande; motivation; prestation; självkänsla; självbild; beröm; attityd; det sociala klassrummet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vad gör att vissa lärare lyckas bättre än andra? Lärare ser ofta skiljt på rollen de innefattar och ansvaret de har. Syftet med denna studie är att visa på modern forskning inom hur en lärare-elev relation inom skolan för vuxna och gymnasieelever påverkar och förändrar lärande och lärmiljön. LÄS MER

  5. 30. The benefits of humor in the classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Prlja Indira; [2015]
    Nyckelord :Humoranvändning; undervisningsinnehåll; relationer; klassrumsklimat; inlärning;

    Sammanfattning : Humor är en högt uppskattad form av kommunikation mellan människor, oavsett kön, kultur eller ålder. Det är en mänsklig egenskap som kännetecknas av personens förmåga att skratta åt egen räkning, förmåga att förstå och berätta skämt, vitsar och roliga historier. LÄS MER