Sökning: "Lärares uppfattning av grammatik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Lärares uppfattning av grammatik.

  1. 1. Me llamo men varför inte Me hablo? : Skapar för tidig användning av reflexiva verb en problematik för verbinlärningen för nybörjare i spanska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :AnnaMaria Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :Grammatik; spanska för nybörjare; verb och reflexiva verb; användning av läromedel; verbinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var å ena sidan att granska den grammatiska progressionen beträffande reflexiva verb i några utvalda spanska läroböcker för nybörjare i åk. 6-7, då det i dessa läroböcker förekommer ord och uttryck relaterade till reflexiva verb, vars grammatiska förklaring ligger i senare kurser. LÄS MER

  2. 2. ”Många vägar kan leda till Rom…” – om grammatikens plats i engelskundervisning. : En kvalitativ intervjustudie om fem lärares uppfattning om grammatikundervisning i engelska på högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Backlund; [2021]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; engelska; grammatik; språkundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras fem högstadielärares uppfattningar om grammatikundervisning i engelska. Syftet är att undersöka och belysa lärarnas syn på grammatikundervisning och deras uppfattning om styrdokumentens påverkan. Fem halvstrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Är det riktigt att grammatik är viktigt? : En studie om läromedels argument till att läsa grammatik och elevers inställning till dessa argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Andersson; [2017]
    Nyckelord :grammar; teaching aids; grammar education; grammar arguments; grammatik; läromedel; grammatikundervisning; grammatikargument;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka vilka argument som förs, i tre populära läromedel i gymnasieskolans grammatikundervisning, till att läsa grammatik. Undersökningen genomförs i form av en komparativ läromedelsanalys av tre vanligt förekommande läromedel som behandlar grammatik, baserat på 20 lärares autentiska val av läromedel. LÄS MER

  4. 4. "Det här är ju också ett begrepp som bara dök upp" : En kvantitativ och kvalitativ studie av elevers användning av och lärares uppfattning om nominaliseringar i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofia Roininen; Malin Frisk; [2017]
    Nyckelord :funktionell grammatik; systemisk-funktionell grammatik; SFG; nominalisering; vetenskapligt skrivande; elevers skrivande;

    Sammanfattning : Att studera nominaliseringar i gymnasieelevers texter ger en bild av elevers skrivkunskaper inför vidare studier och tydliggör arbetet med ett vetenskapligt skrivande i kursen svenska 3 i gymnasieskolan. Nominaliseringar bidrar bland annat till att skapa informationstäta texter, vilket är något som det vetenskapliga skrivandet kan kännetecknas av. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa grammatik i dagens multikulturella skola : Några lärares erfarenheter av att undervisa elever med annat modersmål än svenska i grammatik

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Sandra Jarebro; [2016]
    Nyckelord :Teachers’ view of grammar; grammar instruction; second language learning; concept maps; qualitative interviews; Lärares uppfattning av grammatik; grammatikundervisning; andraspråksinlärning; föreställningskartor; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how six primary school teachers experience teaching grammar to non-Swedish speaking pupils and how their experiences correspond to theories and previous research on language development and second language acquisition. The method used was semi-structured qualitative interviews combined with mind maps. LÄS MER