Sökning: "Läromedelsanalys historia gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys historia gymnasiet.
1. Bilden av drottning Kristina : En kvalitativ läromedelsanalys utifrån ett genusperspektiv av historieläroböcker för gymnasiet mellan 1906–2018
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i JönköpingSammanfattning : I föreliggande studie undersöks drottning Kristina i tio historieläroböcker mellan 1907–2018 utifrån ett genusperspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur drottning Kristina framställs samt huruvida bilden av henne har förändrats eller bibehållits i läromedlen. LÄS MER
2. Läromedelsanalys - Sveriges nationella minoriteterna i ett urval läromedel i historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete är en läromedelsstudie med inriktning mot gymnasiet och syftar till att undersöka hur Sveriges nationella minoriteter framställs i läromedel i historia. De läromedel som undersökts är utgivna under både Lpf94 och GY11 och har analyserats utifrån dikotomiska par och semiotisk bildanalys. LÄS MER
3. En Historia i förändring : En läromedelsanalys av historieläromedel med fokus på det första världskriget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats undersöker bilden av Tyskland under det första världskriget utifrån tre aspekter: objektivitetskravet, läroböckernas forskningsanknytning och problematisering och hur läromedelsgranskning och styrdokument har påverkat den bild som förmedlas. Den undersökta litteraturen är huvudsakligen ämnad för gymnasiet och studien sträcker sig mellan åren 1920 och 2009. LÄS MER
4. Postkolonial framställning av Afrika? : Afrika i gymnasiets läroböcker för historia och samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida läroböcker för samhällskunskap och historia i gymnasiet upprätthåller eller motverkar de konstruktioner som beskriver Afrika som underordnat västvärlden. Detta sker med hjälp av en läromedelsanalys, närmare bestämt en ideologikritisk textanalys, av sex stycken läroböcker för gymnasiets A-kurser i samhällskunskap och historia. LÄS MER
5. Tyst Bok - Bilden av svenska historieläroböckers syn på miljö och jämställdhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Undersökningen syftar till att synliggöra hur värderingar och normer tar sig uttryck ibild och text i tre svenska läroböcker i historia för gymnasiet. Tanken på bilden som ettredskap och vilka effekter bilden har för undervisningen vad gäller perspektiven miljöoch jämställdhet är frågor som behandlas. LÄS MER