Sökning: "Läsförmåga"

Visar resultat 31 - 35 av 432 uppsatser innehållade ordet Läsförmåga.

  1. 31. Multimodala texter och lässvårigheter : En litteraturstudie om hur multimodala texter kan påverka läsutveckling för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hardik Karia; Hampus Grindhage; [2023]
    Nyckelord :Multimodala texter; lässvårigheter; läsutveckling; läsförståelse; motivation;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie fokuserar på användningen av multimodala texter i årskurs F-3. Samhället blir alltmer effektivt i att identifiera specifika behov hos individer, till exempel behoven som kommer med diagnoser som dyslexi och språkstörning. LÄS MER

  2. 32. Intensiv och systematisk läsintervention vid svenska för invandrare (SFI) : En interventionsstudie med Wendick-modellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linn Björnflo; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Intensivläsning; Läslistor; Läsutveckling; Sight word reading; Single-subject design; Svenska för invandrare SFI ; The Simple View of Reading; Upprepad läsning; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Språket är den viktigaste faktorn för integration och nyligen har kraven på kunskaper i svenska skärpts. För att fungera fullt ut i det svenska samhället krävs en läsförmåga i nivå med årskurs 6, men en tidigare undersökning visar att majoriteten av vuxna invandrare efter avslutad SFI-utbildning endast har en läsförmåga i nivå med årskurs 3-5. LÄS MER

  3. 33. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  4. 34. Är det för sent? : En interventionsstudie av avkodning och self-efficacy med elever i årskurs 8 placerade i särskild undervisningsgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Viberg Nielsen; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; self-efficacy; intervention; Bravkod; avkodningssvårigheter; särskild undervisningsgrupp; årskurs 8;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det genom en intervention med Bravkod gick att påverka avkodningsförmågan hos elever med avkodningssvårigheter. Syftet var vidare att undersöka om en förbättrad avkodningsförmåga kunde leda till en förbättrad self-efficacy kopplad till läsförmåga. LÄS MER

  5. 35. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER