Sökning: "LOGOS analys"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden LOGOS analys.

  1. 1. VI LJUGER INTE HELT, MEN VI TALAR INTE OM HELA SANNINGEN - En kvalitativ innehållsanalys av svensk greenwashing

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Bäckman; Ella Åberg; [2023-09-20]
    Nyckelord :Greenwashing; Grön marknadsföring; Reklam; Multimodal analys; Semiotik; Retorikanalys;

    Sammanfattning : In the society of today environmental issues have a major impact on the agenda, which calls for the fact that organisations need to start prioritizing communication that strengthen their environmental profile. Since the demand for environmental friendly products and services increases the organisations need to work harder to market green products and services. LÄS MER

  2. 2. ”Kampen om barnfotboll” : En retorikanalys av barnfotbolldebatten i tävlings- och selekteringsfrågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Chasmine Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Child and youth football; the UN Convention on the Rights of the Child; the Swedish Football Association s new forms of play; doxa and means of persuasion.; Barn- och ungdomsfotboll; Svenska Fotbollförbundets nya spelformer; barnkonventionen; doxa och övertygelsemedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to provide an overview of the children's football debate in the Swedish press. The study focuses on highlighting who gets to speak, which means of persuasion are used in the debate and whether there have been changes over time. LÄS MER

  3. 3. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Jonsson; Hanna Funke Jansson; [2023]
    Nyckelord :retorik; Instagram-inlägg; sociala medier; Instagram; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER

  4. 4. Hur hanterar en influencer en kris? : - En retorisk analys av Marqaux Dietz kriskommunikation kring skandalen ”Den medvetslösa och blodiga mannen framför dörren”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denice Grossmann; Esmeralda Soto; [2023]
    Nyckelord :Margaux Dietz; Crisis communication; Social media trial; Rhetoric; Apologia; Margaux Dietz; Kriskommunikation; Mediedrev; Retorik; Apologia;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Sociala mediers framväxt har lett till uppkomsten av en ny yrkesgrupp kallad influencer. Detta yrke innebär en betydande uppmärksamhet och ett visst ansvar gentemot både sin publik och samhället. LÄS MER

  5. 5. Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Katarina Dzanan; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; retorisk analys; informantintervju; typ 2-diabetes; visuell kampanj.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. LÄS MER