Sökning: "Laborativa lektioner"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Laborativa lektioner.

  1. 1. Nivåer av konkretisering. Lärares mediering i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Ashcroft; Marie Forsberg; Therése Johansson; [2024-02-16]
    Nyckelord :matematik; konkretisering; laborativt material; undervisning; specialpedagogik; mediering;

    Sammanfattning : ästan en fjärdedel av alla vuxna har så låga matematikfärdigheter att det påverkar deras för måga att genomföra vardagliga uppgifter enligt en studie av Parsons och Bynner (1997, 2005) refererad i Dowker (2019). Forskning har visat att matematiksvårigheter har stor inverkan på livskvalitén, kanske större än läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emelie Petersen; Johanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiv; Elevaktiva arbetsmodeller; Grundskolan; Kunskapsfrämjande pedagogik; Laborativ undervisning; Laborativa lektioner; Lågstadiet; Läroplan; Naturkunskap; Naturvetenskap; Pedagogik; Utomhuspedagogik; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER

  3. 3. Laborativa matematiklektioner för elever med lässvårigheter – vad tycker eleverna och lärarna själva om det?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Sofie Utby; [2020]
    Nyckelord :laborativa matematiklektioner; lässvårigheter; pedagogiska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Många elever i Sverige har lässvårigheter. Enligt Skolverket (2011) ska varje elev kunna få de rätta förutsättningarna för att utvecklas i matematik, därför har denna studies syfte valts för att ta reda på vilka hjälpmedel som finns tillgängliga på två olika skolor för elever med lässvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Tallinjen – ett hjälpmedel till att förstå bråk- och decimaltal? : En empirisk studie om vilket sätt tallinjen kan underlätta förståelsen för bråktal respektive decimaltal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sophie Windh; [2018]
    Nyckelord :Bråktal; decimaltal; matematik; semiabstrakt; semikonkret; tallinjen;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har sin grund i en tidigare genomförd systematisk litteraturstudie. Den systematiska litteraturstudien visade att tallinjen kan vara ett hjälpmedel när elever ska lära sig hantera bråk- och decimaltal. LÄS MER

  5. 5. Digitalt eller inte? En kvalitativ jämförelse av lärares syn på digitala läromedel och läroböcker i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Adam Kaspersson; [2017-12-18]
    Nyckelord :Läromedel; lärobok; digitala läromedel; IKT; lärare; synsätt; attityd;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien att ta reda på hur lärare ser på digitala läromedel och läroböcker i ämnet matematik. En kvalitativ intervjuguide valdes som metod där sex olika lärare intervjuades. LÄS MER