Sökning: "Lek och Lärmiljöer"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Lek och Lärmiljöer.
11. Skrivbord eller ritbord? : Om barns intra-aktion med miljön i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Miljön i förskolan ska utifrån Läroplanen för förskolan (SKOLFS 2018:50) inspirera och utmana barn i deras lek, utveckling och lärande. Samtidigt som den kan hamna i bakgrunden i pedagogiska dokumentationer och med detta förblir oreflekterad. Det var något som verkade intressant att undersöka. LÄS MER
12. ”SE MIG FÖR DEN JAG ÄR” : Barns inkludering i den fysiska och sociala inomhusmiljön i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med den fysiska och sociala miljön i förskolan, så att den blir inkluderande för alla barn. Det som undersöks i studien är vad begreppet inkludering innebär för förskollärarna, hur förskollärare arbetar och bidrar till ett inkluderande arbete i förskolan, vilken betydelse förskolans organisation har för arbetet med inkludering samt hur förskollärarna själva uppfattar barns delaktighet och inflytande i förskolans lärmiljöer. LÄS MER
13. “Vad fint det är i rummet, så supercoolt de har byggt!” : Ett kvalitativt utvecklingsprojekt i förskolan med fokus att leka fram lärandet genom inspirerande lärmiljöer
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med utvecklingsprojektet var att tillsammans med pedagoger och barn utveckla en förskoleavdelnings lärmiljö. I utvecklingsprojektet valde vi att utgå från ett sociokulturellt perspektiv där utgångspunkten är att barn lär och utvecklas genom deltagande och samspel med andra. LÄS MER
14. En miljö med oändliga möjligheter : En studie om förskollärares uppfattningar om lärmiljöer på förskolans gård
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Förskolans styrdokument ska ligga till grund för planeringen och utformningen av lärmiljöer i förskolan, för att ge barnen möjlighet till utveckling, lek och lärande. I denna studie har vi valt att undersöka förskollärares uppfattningar om lärmiljöer på förskolans gård. LÄS MER
15. ”Syns det inte, finns det inte” : En intervjustudie om förskollärares arbete med främjande fysisk miljö i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan: Lpfö 18 (2018) lyfts miljön fram ett flertal gånger, att den ska vara inspirerande för barnen där de kan samspela och utforska omvärlden (a.a.). Men i läroplanen är den fysiska lärmiljön sparsamt nämnd. LÄS MER