Sökning: "Lek och Lärmiljöer"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden Lek och Lärmiljöer.

  1. 6. ”Jag skulle säga att det blir mer fri lek ute fast ändå inte. Det blir lite både och.” : En studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i utomhusmiljön på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Ahlén; Julia Wirblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärarens roll; undervisning; utomhuspedagogik; utomhusmiljön; förskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vinna kunskap om förskollärares uppfattning om undervisning i utomhusmiljön på förskolan. Kvalitativa data bearbetas för att skapa ett sammanhang och en förståelse. Resultatet delas in i olika kategorier som visar variation av uppfattningar om undervisning i utomhusmiljön samt av förskollärarens roll. LÄS MER

  2. 7. Socialt utanförskap på fritidshemmet : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ahmed Ahmed; Merita Ibraimi; Robin Ryan; [2023]
    Nyckelord :Stöttning; proximala utvecklingszonen; utanförskap; exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Huvudsyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av hur elever blir exkluderade på fritidshemmet samt vilka strategier pedagoger på fritidshemmet använder för att förebygga utanförskap. Studien utgår från tre frågeställningar som undersöker var exkludering sker och hur den manifesteras, hur pedagogerna arbetar för att identifiera utanförskap samt vilka pedagogiska strategier som används för att förebygga utanförskap. LÄS MER

  3. 8. Förskolans fysiska lärmiljö inomhus : En kvalitativ studie om hur lärmiljön främjar barns lust till att leka och lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Eriksson; Rebecca Rothman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lek och lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskolans fysiska lärmiljö inomhus och hur förskollärare anpassar lärmiljön för att främja lust till lek och lärande för barnen. Studien avser även att synliggöra vad förskollärare utgår från vid skapandet av lärmiljöer. LÄS MER

  4. 9. Den fria leken i förskolans inomhusmiljö : Förskollärarnas arbete med att främja den fria leken med material i verksamhetens lärmiljöer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michalina Kujawa; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Förskollärare; Förskolans miljö; Material; Lärande;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den fria leken i förskolans miljö utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i tidigare forskning. Vårt syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med förskolans miljö för att främja barns fria lek. LÄS MER

  5. 10. Hjälpande eller stjälpande? : En kvantitativ undersökning om användningen av lärplattan i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Hagström; Albin Thelander; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; enkät; förskollärare; barnskötare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger använder sig av det digitala verktyget lärplattan i det vardagliga pedagogiska arbetet i förskolan. Studien syftar även till att undersöka hur de två yrkesgrupperna barnskötare och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt, samt om inställning påverkar pedagogers användning av verktyget. LÄS MER