Sökning: "Lena Vilar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Lena Vilar.

  1. 1. I korsdraget mellan ideologi och praktik : om elever med ett aggressivt norm- och regelbrytande beteende i en eftersträvad relationell skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Lindholm; Malin Ejlerskov; [2023]
    Nyckelord :Aggressiv; dilemma; inkludering; normbrytande; relationell; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur lärare och specialpedagoger, i en skola som strävar mot ett relationellt perspektiv, resonerade kring tänkbara dilemman som kan uppstå i deras yrkespraktik när elevers olika behov ställs mot varandra. Mer precist ville studien undersöka hur lärare och specialpedagoger resonerade kring undervisning av elever med ett aggressivt, norm- och regelbrytande beteende i en kontext där andra elever kränks eller hotar att kränkas. LÄS MER

  2. 2. Tillgängliggörande av sekretessbelagd arkivinformation om enskilda personer : Rörande hälsa och sociala förhållanden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för informationssystem och -teknologi

    Författare :Lena Andersson; [2018]
    Nyckelord :Forgotten remembered; macroappraisal; privacy; use; security records; secret; OAIS; Sekretess; sekretessprövning; tillgänglighet; enskilda personer; GDPR; personuppgifter; OAIS-modellen; rätten att glömmas eller bli ihågkommen; mikrohistoria;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens fokus ligger på lagstiftningen och hanteringen av sekretessbelagd information om enskilda personer gällande hälsa och sociala förhållanden. Att tolka lagar är inte lätt och vilket ansvar vilar på arkiven kring utlämnande av sådana handlingar. LÄS MER

  3. 3. Pojkars läsning En intervjustudie om hur man kan öka motivationen att läsa skönlitteratur hos pojkar i högstadieåldern

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Lena Olin; Susanne Lövgren; [2015-03-16]
    Nyckelord :Pojkar; Läsvanor; Motivation; Skönlitteratur; Didaktiska grundfrågor;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte var att hitta framgångsfaktorer för att motivera pojkar i högstadiet att läsa skönlitteratur. För att uppnå syftet har vi undersökt vilken inställning pojkar i årskurs 7-9 har till läsning av skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Vid vilka tillfällen under skoldagen används TAKK (tecken som alternativ kompletterande kommunikation)? : En enkät- och intervjustudie med pedagoger och rektorer inom grundsärskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Christina Olander; Lena Zelmerlöw; [2015]
    Nyckelord :AKK; grundsärskola; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; TAKK; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Olander, C. & Zelmerlöw, L. (2015). Högskolan, Kristianstad. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse för delaktighet : - en studie om läsförståelsens betydelse för delaktighet hos vuxna med lindrig utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Birgitta Åkerblom Ström; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi lever i ett komplext samhälle där erfarenheter fort blir omoderna och omvärlden är uppbyggd av skriven information som snabbt förändras. Alla människor ska ha samma möjligheter till att bli demokratiska och delaktiga samhällsmedborgare. För det krävs en läsförståelseförmåga för att hitta strategier för tolkning och reflektion. LÄS MER