Sökning: "Lina Svensk"

Visar resultat 6 - 10 av 94 uppsatser innehållade orden Lina Svensk.

  1. 6. Sorghantering i förhållande till vuxna kvinnors aktivitetsidentitet vid förlust av förälder.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Maria Andersson; Lina Höglund; [2023]
    Nyckelord :Aktivitetsidentitet; förlust; meningsfullhet; roller; smärtsam förlust; sorg; sorghantering; sörja.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att förlora sin förälder i vuxen ålder är vanligt förekommande och har en stor inverkan på de anhörigas vardag och välmående. Sorg och förlust efter att ha förlorat en förälder påverkar individer på olika sätt och beror på sorgens karaktär där dödsförloppet och händelser i anslutning till förlusten är avgörande för individens sorg. LÄS MER

  2. 7. Nyckeln till chefen som processägare : En kvalitativ studie om chefens förutsättningar att leda HR-processer till följd av HR-transformation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alma Jobrink Cedefors; Lina Vejdeland; [2022]
    Nyckelord :HR-transformation; manager; process ownership; employee responsibility. HR-processes; devaluation; HR-transformation; processägande; chef; medarbetaransvar; HR-processer; delegering;

    Sammanfattning : Bakgrund: HR-funktionens roll inom organisationen har utvecklats under hela 1900-talet för att mot slutet av seklet grena ut sig i trenden HR-transformation. Trenden har inneburit att HR blivit alltmer strategiskt och därav har många HR-processer delegerats till cheferna i linjen. LÄS MER

  3. 8. Det transspråkande klassrummet - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om transspråkande som arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fahima Khan; Fleege Lina; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; translanguaging approaches; multilingualism; multilingualism as a resource; scaffolding; swedish compulsary school; grades 4–6; transspråkande; transspråkande arbetssätt; flerspråkighet; flerspråkighet som resurs; scaffolding; svensk grundskola; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle har den språkliga situationen inom svenska skolan förändrats markant de senaste åren och allt fler elever är flerspråkiga med olika förstaspråk. Som lärare är det viktigt att ta del av aktuell forskning för att på en vetenskaplig grund kunna göra val av arbetssätt för att utveckla kunskaper på ett inkluderande sätt hos alla elever. LÄS MER

  4. 9. Anhörigas erfarenheter av att vårda sin närstående med demenssjukdom : Litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Lina Nilsson; Natbussakorn Tuanjapoh; [2022]
    Nyckelord :Demenssjukdom; Anhörig; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Demenssjukdom innebär att det sker förändringar i hjärnan som ger problem med minnet. Sjukdomen påverkar både den enskilda personen och deras anhöriga. Att vara en anhörig som vårdar sin närstående är vanligt förekommande och omkring var femte svensk ger vård eller stöttar sin närstående. LÄS MER

  5. 10. Om att lära matematik i relation till matematisk resiliens : En kvalitativ intervjustudie med gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Sinclair Hällgren; Lina Fröjelid; [2022]
    Nyckelord :Mathematical Resilience; Mathematical Learning Difficulties; Upper Secondary and Adult Education; Special Education; Mindset; the Growth Zone Model; matematisk resiliens; matematiksvårigheter; gymnasie- och vuxenstuderande; specialpedagogik; mindset; the growth zone model;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka erfarenheter av och uppfattningar om matematiklärande hos gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter för att därigenom öka kunskapen om denna elevgrupp och bättre kunna möta skilda undervisningsbehov. Frågeställningarna som ämnas besvaras är hur gymnasie- och vuxenstuderande som befinner sig i matematiksvårigheter beskriver sina möjligheter till lärande och utveckling i matematik och på vilket sätt dessa uppfattningar och erfarenheter kan relateras till begreppet matematisk resiliens. LÄS MER