Sökning: "Love Language"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden Love Language.

  1. 1. "Not your darlings – but their mother's!" : Interpretative Difficulties with "Love" in Euripides' Medea 

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Felicia Green; [2024]
    Nyckelord :Medea; love; Stanley Cavell; Ludwig Wittgenstein; Toril Moi; Cora Diamond; Søren Kierkegaard; ordinary language philosophy; ordinary language criticism; best case of acknowledgment; lived scepticism; the difficulty of reality; Fear and Trembling; avoidance of love; meaning; Medea; kärlek; Stanley Cavell; Ludwig Wittgenstein; Toril Moi; Cora Diamond; Søren Kierkegaard; vardagsspråkfilosofi; litteraturteori; Fruktan och bävan; levd skepticism; verklighetens svårigheter; mening;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to achieve philosophical clarity on an interpretative problem I have been struggle with in Euripides’ Medea: That Medea murders her own children, while claimingto love them. Situated within the philosophical and literary tradition of ordinary language philosophy and ordinary language criticism, the thesis draws on ideas, theoretical discussions, and concepts from Ludwig Wittgenstein, Toril Moi, Stanley Cavell, Cora Diamond, and Niklas Forsberg – but also Søren Kierkegaard. LÄS MER

  2. 2. ”Jag ÄLSKAR högläsning!” : Sociala samspel i samband med högläsning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hautala; Sara Hultqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; social interaction; love of reading; language development; Högläsning; sociala samspel; läslust; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med högläsning. Högläsning kan bidra till att eleverna får en positiv läsupplevelse vilket i sin tur kan stimulera elevernas läslust och läsförståelse, samt utveckla deras ordförråd och förmåga att lyssna och koncentrera sig. LÄS MER

  3. 3. Den virile mannen : Visuell representation av manlig intimitet i relation till patriarkala normer för manlig vänskap

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Helena Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Kroppsspråk; maskulinitet; homoerotisk blick; manliga blicken; musikvideo; The Blaze; bromance; perfomativt genus;

    Sammanfattning : This essay explores male intimacy in popular culture, specifically focusing on how the visual representation of male intimacy in The Blaze's music video Virile can be interpreted in relation to male friendship within patriarchal norms of masculinity in music videos through a western perspective. The method used was semiotic film analysis and theories of body language and representation to analyze the material, which was divided into stages based on dramaturgy. LÄS MER

  4. 4. Hur väl talar vänliga personer kärlekens fem språk? : En kvantitativ studie om sambandet mellan personlighetsdraget vänlighet och kärleksspråk

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Pettersson; Frida Johansson; [2023]
    Nyckelord :Love Language; Agreeableness; Big Five Personality Traits Theory; Chapman; Personality; Kärleksspråk; Vänlighet; Femfaktormodellen; Chapman; Personlighet;

    Sammanfattning : Kärleksrelationer är en betydande del av många människors liv. En viktig del för en välfungerande relation är att visa varandra kärlek, förslagsvis genom olika kärleksspråk. De fem kärleksspråken utformades av Chapman (1992) och innefattar tjänster, fysisk beröring, bekräftande ord, kvalitetstid och gåvor. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar emotionella faktorer konsumenters relationsskapande? : En kvantitativ studie om sportvarumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nils Ljungdahl; Filip Djuric; Max Claesson; [2023]
    Nyckelord :Brand Loyalty; Brand Love; Emotional attachment; Functionality; Self-concept connection; Long term relationship; Varumärkeslojalitet; Varumärkeskärlek; Emotionell anknytning; Funktionalitet; Självuppfattning; Långvarig relation;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa lojala kunder i dagens samhälle har blivit allt mer komplext till följd av e-handelns framfart. Relationen mellan konsument och varumärke var förr fokuserad vid pris och kvalitet. På senare tid visar studier att området kring långvariga relationer är komplexare än så. LÄS MER