Sökning: "Lustfylldhet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Lustfylldhet.

  1. 1. Hur framställs högstadieelevers motivation till idrott och hälsa i studentuppsatser? : En allmän litteraturöversikt om vad som framkommer i studentuppsatser gällande elevers motivation till idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Richard Pentéus; Viktor Ojala; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; elever; lärare; genus; self determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad som framkommer i självständiga arbeten om högstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka om uppsatserna påvisar skillnader i motivation till ämnet flickor och pojkar sinsemellan. Som metodval tillämpades allmän litteraturöversikt. LÄS MER

  2. 2. Levande djur i förskolan : En kvalitativ studie om hur en afrikansk jättelandsnäcka bidrar till undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helene Pollmeier; Emmy Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :biology; education; living animals; posthumanism; preschool; biologi; förskola; levande djur; posthumanism; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har fokus på barns perspektiv och syftet med studien är att undersöka vad ett levande djur bidrar med i en undervisningssituation för äldre förskolebarn. Metoden som används i studien är observation av en undervisningsaktivitet med en efterföljande semistrukturerad gruppintervju. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie som skildrar variationen av förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Nilsson; Jasmine Alin; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; matematik; matematikundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva variationen av förskollärares olika uppfattningar kring matematik, samt hur förskollärare ger uttryck för hur de bedriver matematikundervisning i förskolan. Studiens teoretiska ramverk utgörs av fenomenologi, då erfarande inom teorin ses som subjektivt. LÄS MER

  4. 4. Intervallträning hos unga manliga elitsatsande fotbollsspelare – en jämförelse av puls, upplevd ansträngning och upplevd lustfylldhet vid löpintervaller och smålagsspel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Ludvig Sandahl; Johan Hansen Ölmedal; [2021]
    Nyckelord :fotboll; konditionsträning; lustfylldhet; barn- och ungdomsidrott; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Smålagsspel (SLS) har på senare år kommit att till stor del ersätta renodlade löpintervaller för många elitsatsande ungdomsfotbollslag. Kombinationen av högintensivt arbete och fotbollsspecifika inslag har i studier visats erbjuda ett konditionsmässigt likvärdigt men mer fotbollsspecifikt träningsupplägg jämfört med ett upplägg präglat av löpträning utan boll. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse för barns lärande - En intervjustudie om pedagogers synsätt på lekens betydelse för barns lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Steén; Ilona Rodriguez Salazar; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; förskola; pedagogens roll; pedagogers syn; vygotskij; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju; barns lärande; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka pedagogers syn på barns lek i relation till lärande i förskolan samt vilken roll de anser sig ha för barns lärande genom lek. Vi vill även skapa en uppfattning om varför de anser att leken är betydelsefull för barn och barns lärande. LÄS MER