Sökning: "MEDIE OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden MEDIE OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP feminism.

  1. 1. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mathilda Vestman; Wilma Hyltse; [2024]
    Nyckelord :Stereotyp; feminism; ironi; könsroller; Barbie;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER

  2. 2. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  3. 3. Me Too på Aftonbladet 2017-2022 : kvantitativ analys av hur Aftonbladet representerat Me Too

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuva Kjellin; Tilda Bjurner; [2023]
    Nyckelord :Me Too; Aftonbladet; Feminism; Agenda Setting; Social Sciences;

    Sammanfattning : MeToo-rörelsen är en internationell rörelse som har uppmärksammat problemet med sexuella trakasserier och övergrepp. Rörelsen började 2006 av Tarana Burk men växte sig inte stor förrän år 2017, då många kända kvinnor gick ut offentligt med sina historier om övergrepp. LÄS MER

  4. 4. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  5. 5. Kvinnliga artisters dilemma : En kritisk multimodal diskursanalys av hur den postfeministiska diskursen och objektifiering visar sig i kvinnliga artisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mimmie Thelander; Malin Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Objektifiering; Postfeminism; Populärfeminism; Kvinnliga artister; Musikvideor;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur objektifiering och postfeministisk diskurs visar sig i musikvideor av två sverigebaserade inflytelserika kvinnliga popartister: Veronica Maggio och Miriam Bryant. Materialet som analyserats är en musikvideo av vardera kvinnlig artist. LÄS MER