Sökning: "Maria Montessori om barn"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Maria Montessori om barn.
1. Ideologiska dilemman och läraridentitet i Montessoripedagogers berättelser om Maria Montessoris designade språkmaterial
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Aktuell forskning belyser betydelsen av sensoriska upplevelser och rörelse i inlärningsprocessen. Sensoriska upplevelser påverkar hjärnans aktiveringsmönster på ett positivt sätt, vilket leder till en mer effektiv inlärningsupplevelse. LÄS MER
2. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER
3. Det kompetenta barnet : En essä om olika sätt att uppfatta vad barns ”kompetens” är
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this essay, we have investigated the concept of the “competent child”. Our dilemma is grounded in the fact that we adults have different opinions regarding what a “competent child” is. By this we, Audrey and Nada, mean that the term “competens” means different things depending on the context in which it occurs. LÄS MER
4. Arabesquen : En kulturskola i älvsjö
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet tar sin utgångspunkt i Maria Montessoris teorier om barn och lärande. -Hur kan vi ge barnet frihet? frågar hon i sin bok ”Spontaneous Activity in Education”. Stockholms kulturskola bygger på frivillighet och dess mål är att tillgängliggöra kultur för alla barn. LÄS MER
5. Montessoripedagogik för tonåringar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionenSammanfattning : Dr Maria Montessori bedrev aldrig någon egentlig forskning på elever äldre än tolv år, ändå finns det idag flera skolor som bedriver Montessoriundervisning för elever på högstadiet. Själva kärnan i hennes pedagogik är att undervisningen ska baseras på barn och ungdomars olika utvecklingsfaser, något hon kallade för sensitiva perioder. LÄS MER