Sökning: "Martin Johansson lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Martin Johansson lärande.

  1. 1. Den uppkopplade eleven : ett elevperspektiv på sociala medier, identitet och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Identitet; Rum; Medie- och informationskunnighet; Elevperspektiv; Demokrati;

    Sammanfattning : Uppsatsen är skriven med syftet att undersöka hur elever framställer sig själva genom socialamedier, men även hur sociala medier kan påverka högstadieelevers förmåga att behärskamedie- och informationskunnighet och demokratiska frågor. Dessutom kommer ett fokusriktas mot hur sociala medier kan användas i och runt ämnet samhällskunskap för att stärkaeleverna inom medie- och informationskunnighet. LÄS MER

  2. 2. Förändringsarbete och dynamiska förmågors ifrågasatta bidrag En kvalitativ studie om organisatorisk förändring i ett svenskt försäkringsföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Nyberg Johansson; Victoria Wall; [2022-02-15]
    Nyckelord :Organisationsförändring; förändringsarbete; interna drivkrafter; externa drivkrafter; dynamiska förmågor; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera bakomliggande orsaker till förändringar i ett försäkringsföretag och undersöka huruvida dynamiska förmågor kan påverka förändringsarbetet och hanteringen av de externa faktorer som styr företaget. Ett mål med uppsatsen är att utveckla begreppet dynamiska förmågor och sätta det i en kontext för att andra beslutsfattare och ledare skall kunna bedöma huruvida dynamiska förmågor är applicerbart för andra företag och branscher än det som fokuseras på i denna rapport. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar gällande utomhusundervisning i matematik : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joel Anell; Martin Johansson; [2022]
    Nyckelord :matematik; utomhusundervisning; grundskola; lärares perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva vilka uppfattningar behöriga matematiklärare i årskurs 4–6 har gällande utomhusundervisning i matematik. Detta undersöks genom frågeställningarna: Hur motiverar lärarna genomförandet av utomhusundervisning i matematik? Vad och hur beskriver lärarna att elever ska lära sig av utomhusundervisning i matematik? Vilka möjligheter och hinder beskriver lärarna med utomhusundervisning i matematik? Studien är genomförd med fenomenologin som teoretisk utgångspunkt och nyttjar John Deweys teori om lärande och utbildning. LÄS MER

  4. 4. Utomhusundervisning i matematik : Efarenheter, effekter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joel Anell; Martin Johansson; [2022]
    Nyckelord :utomhusundervisning; matematik; motivation; effekter; hinder; nackdelar; grundskola;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten presenterar aktuell forskning om utomhusundervisning i matematik från Norden och Storbritannien. Syftet med kunskapsöversikten är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka vad som kännetecknar forskning om utomhusundervisning i matematik som kan ha relevans för yrkesutövningen som grundskolelärare i matematik. LÄS MER

  5. 5. Skolsegregation inom det svenska utbildningsväsendet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Johansson; Ihab Harandi; [2022]
    Nyckelord :Skolsegregation; Friskolereformen; Fria skolvalet; Etnicitet; Socioekonomisk bakgrund; Elevresultat;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att undersöka vad forskning säger om sambandet mellan skolsegregation, det fria skolvalet och hur det kan påverka elevers resultat under skolgången. Vårfrågeställning i arbetet är därmed: “Vad säger forskning om sambandet mellan det fria skolvalet ochskolsegregation?”. LÄS MER