Sökning: "Matematiksvårigheter kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 125 uppsatser innehållade orden Matematiksvårigheter kommunikation.

  1. 16. Matematiksvårigheter och inkludering : En studie om några matematiklärares erfarenheter av elever i matematiksvårigheter i klassrumsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Trybom; Helena Malm; [2022]
    Nyckelord :Klassrumsundervisning; matematiklärare; matematiksvårigheter; inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur några matematiklärare inkluderar elever i sin klassrumsundervisning. Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om hur några grundskollärare i åk 1–3 och några gymnasielärare ser på matematiksvårigheter och hur lärarna i studien beskriver sitt arbete med att skapa inkluderande klassrum. LÄS MER

  2. 17. Kooperativt lärande och matematiksvårigheter åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Daniel Persson; Latifa Johnsson Fahim; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; socialt samspel; matematiksvårigheter; problemlösning; interaktion;

    Sammanfattning : I vår studie har vi utifrån ett lärarperspektiv undersökt hur och om kooperativt lärande påverkar matematikinlärningen hos elever i grundskolan. Vår undersökning gäller dels elever generellt samt en jämförelse med elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Lektionsplaneringar i matematik i en inkluderande skola: utformning, form och innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Sandbäck; Elin Skager; [2022]
    Nyckelord :differentiering; inkludering; lektionsplaneringar; matematiksvårigheter; matematikundervisning; matematikutveckling ;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka hur lärare utformade sina lektionsplaneringar till form och innehåll för att inkludera alla elever i undervisningen och för att elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt genom matematikundervisning. Lektionsplaneringar från 14 lärare samlades in, vilket följdes upp med semistrukturerade intervjuer med lärarna. LÄS MER

  4. 19. Matematiklärares erfarenheter av specialpedagogiska stödinsatser i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Björn Lindblom; Åsa Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :erfarenheter; matematik; samarbete; speciallärare; tidiga insatser;

    Sammanfattning : De senaste internationella kunskapsmätningarna tyder på att den svenska grundskolan behöver utveckla sitt pedagogiska arbete. Till exempel med att erbjuda alla elever en individanpassad undervisning eftersom elever lämnar den svenska grundskolan utan godkända betyg i ämnet matematik. LÄS MER

  5. 20. Matematiska svårigheter för elever i årskurs 1–3 : En kvalitaitv studie om lärares erfarenheter kring elever med matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadin Haddad; Susanna Kiiskinen; [2022]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; number perception; laboratory; teaching methods; Matematiksvårigheter; taluppfattning; laborativt material; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om vilka matematiksvårigheter elever i årskurs 1–3 visar och hur lärare stödjer elever med matematiksvårigheter i undervisningen. Syftet med denna studie är att fördjupa våra kunskaper om hur lärare inom årskurserna 1–3 arbetar med elever som har matematiksvårigheter. LÄS MER