Sökning: "Matematiska fenomen"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden Matematiska fenomen.

  1. 6. "65 plus 5 är lika med 70. Det är typ så matematik är" : En empirisk studie om hur yngre elever i den svenska skolan uppfattar fenomenet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofie Hilding; Emilia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :fenomenografi; matematik; belief; lågstadieelever; uppfattning;

    Sammanfattning : Elevers inställning och uppfattning angående matematik kan påverka elevers självtilltro och ens matematiska förmåga. Syftet med studien är att beskriva synliggöra hur svenska elevers uppfattningar angående matematik ser ut, inom den svenska skolan.. LÄS MER

  2. 7. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  3. 8. Laborativt material i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om laborativt materials funktion för elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Jonasson; Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :manipulatives; Matematik; laborativt material; matematikundervisning; elevers lärande; konkret; abstrakt; funktion för lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att beskriva laborativt materials funktion i relation till elevers lärande i matematik, med fokus på elever i åldrarna 5–7 år. I denna systematiska litteraturstudie har tio vetenskapliga artiklar granskats och analyserats för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 9. En undervisning för alla : En studie om lärares erfarenheter kring bemötandet av de varierande kunskapsnivåerna i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lovisa Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :Differentiated teaching; identification; collegial collaboration; mathematics teaching; PCK.; Differentierad undervisning; identifiering; kollegialt samarbete; matematikundervisning; PCK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka matematiklärares erfarenheter och upplevelser kring möjligheten att identifiera samt bemöta de varierade kunskapsnivåerna inom det heterogena matematikklassrummet. En kvalitativ intervjuundersökning gjorde det möjligt att få en uppfattning om informanternas erfarenheter och upplevelser kring detta fenomen. LÄS MER

  5. 10. Modellering av Krypning och Relaxation i Vitongummi

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Jim Cleveborg; Johannes Kilgren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka huruvida Vitongummi som tätning för värmepumpar påverkasav relaxation i långa tidslopp, och hur detta påverkar dess funktion. Problemet analyseras genomatt finna matematiska modeller som beskriver materialet och de fenomen som sker i materialet. LÄS MER