Sökning: "Mentorer"

Visar resultat 16 - 20 av 127 uppsatser innehållade ordet Mentorer.

  1. 16. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER

  2. 17. Medarbetarintroduktion ur mentorers perspektiv : En uppsats om mentorers pedagogiska ledarskap ur ett handlingsteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Ekehult; [2021]
    Nyckelord :onboarding; medarbetarintroduktion; mentor; mentorskap; handledare; handledning; industri; upplärning; kontextuellt lärande; handlingsteori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har medarbetarintroduktionen undersökts ur introduktionsmentorers perspektiv. Dessa mentorer har haft ett formellt uppdrag för att introducera medarbetare och lära upp nytillkomna medarbetare i arbetsuppgifterna. LÄS MER

  3. 18. Övergångar mellan mellanstadiet och högstadiet gällande elever i behov av stöd : Specialpedagogers/specialläraresoch mentorers uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Georgia Polymenopoulou; Anniela Kölvall; [2021]
    Nyckelord :primary school; middle school; school transition; special needs; grundskola; mellanstadiet; skolövergång; särskilt stöd; överlämning ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att se hur övergången mellan mellanstadiet och högstadiet ser ut i olika skolor i olika kommuner gällande elever i behov av stöd utifrån specialpedagogers/ speciallärares och mentorers perspektiv när det kommer till upplägget av extra anpassningar och särskilt stöd, med den sociokulturella teorin som bas. En kvalitativ forskning genomfördes innehållande 13 semistrukturerade intervjuer, sju med specialpedagoger/ speciallärare och sex med mentorer, med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER

  4. 19. "Man måste verkligen vilja" En fenomenografisk studie kring mentorers uppfattningar av mentorskap för nyexaminerade lärare

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Amelie Macsik; [2021]
    Nyckelord :mentorskap; mentor; mentorskap för nyexaminerade lärare; skolutveckling; nyexaminerade lärare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mentorskapet betraktas över lag som en positiv instans inom läraryrket, trots att det inte finns en helt enhetlig bild kring vad det egentligen innebär, dess effekter samt hur det skall organiseras. Syftet med denna studie har varit att undersöka mentorers uppfattningar kring mentorskap, samt relatera det till hur mentorskapet kan utformas för att på ett framgångsrikt sätt bidra till skolutvecklingen. LÄS MER

  5. 20. Bland mästare och mentorer: En studie av hur kompositionslärare beskriver arbetssätt för kompositionspedagogiskt lärande och övning på gymnasie- och folkhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2021]
    Nyckelord :Kompositionspedagogik; Tonsättare; Kompositör; Komponist; Scaffolding; Mästarlära; Tekniskt hantverk; Kreativt hantverk; Imitation; Tradition; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition pedagogy; Composer; Master teaching; Technical craftmanship; Creative craftmanship; Practice; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : "Among Masters and Mentors" is a thesis which aims to investigate how four composition teachers in college preparatory music education programs view their teaching compared to their craftmanship as composers. The study has a special focus on the independent practice of composition and examines how the teachers themselves practice and which aspects of this they wish to transfer into their teaching. LÄS MER