Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Enander; Alexandra Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :specialpedagogik; insatser; stöd; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Ledning och stimulans - för att ge alla en chans

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Norström Malena; Anette Whass; [2022-10-13]
    Nyckelord :ledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om några lärares och specialpedagogers tolkningar och upplevelser av arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö bland elever i årskurs F-6. Frågeställningarna är som följer, hur tolkas begreppet ledning och stimulans av lärarna och specialpedagogerna? Vad är enligt lärarna och specialpedagogerna grundläggande faktorer i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö? På vilket sätt tas specialpedagogens kompetens tillvara i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö enligt lärarna och specialpedagogerna? De teoretiska utgångspunkterna i studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet och det relationella perspektivet på lärande. LÄS MER

  3. 3. Lektionsplaneringar i matematik i en inkluderande skola: utformning, form och innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Sandbäck; Elin Skager; [2022]
    Nyckelord :differentiering; inkludering; lektionsplaneringar; matematiksvårigheter; matematikundervisning; matematikutveckling ;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka hur lärare utformade sina lektionsplaneringar till form och innehåll för att inkludera alla elever i undervisningen och för att elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt genom matematikundervisning. Lektionsplaneringar från 14 lärare samlades in, vilket följdes upp med semistrukturerade intervjuer med lärarna. LÄS MER

  4. 4. Begåvade elever ska också få utvecklas! : En empirisk studie om lärares erfarenheter av matematiskt begåvade elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Hermansson; Hanna Löfqvist; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematiskt begåvade elever; Identifiering; Undervisning; Utmaningar; Differentiering; Krutetskii; Mönks triadiska interdependensmodell;

    Sammanfattning : Följande empiriska studie inriktar sig på matematiskt begåvade elever i årskurs F-3. Alla elever har rätt att få ledning och stimulans i sin utveckling, även de som lätt når kunskapskraven. Trots det har både forskning och våra egna erfarenheter visat att matematiskt begåvade elever ofta glöms eller prioriteras bort i klassrummen. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser : En studie i tre teman: stödinsatser, specialpedagogens roll samt främjande och förebyggande insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Ahrén; Martin Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Student support; Special Education Coordination; supplemental support; support; promotion and prevention; system theory; relational perspective; categorical perspective; dilemma perspective; Stödinsats; specialpedagog; ledning och stimulans; extra anpassning; särskilt stöd; främjande och förebyggande arbete; systemteori; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) slår fast att elever som riskerar att inte nå målen ska ges den ledning och stimulans som behövs för att utvecklas i riktning mot målen. Studiens syfte är att beskriva specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser för de elever som riskerar att inte nå målen. LÄS MER