Sökning: "Motivation skrivning"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden Motivation skrivning.

  1. 16. Alternativa verktyg : Läsande och skrivande med teknikens hjälp ur ett inkluderande perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Rocksén; Christina Ekenberg; [2019]
    Nyckelord :Alternativa verktyg; inkludering; enkätstudie; intervjustudie; mellan- och högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur alternativa verktyg används i klassrummet och hur vi kan förstå användningen av dessa kompenserande hjälpmedel i förhållande till upplevelser av inkludering. Uppsatsens två delstudier genererade följande resultat: Vid användning av teknik finns möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter att delta i den vanliga undervisningen på liknande villkor. LÄS MER

  2. 17. Användning av digitala verktyg i den tidiga skrivundervisningen : En fallstudie på en skola med lärare som använder metoden Att skriva sig till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marica Schneider; [2019]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning ASL; yngre åldrar; digitala verktyg; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F–3 lärare, som arbetar med metoden Att skriva sig till läsning, uppfattar och uttrycker sitt arbete kring digitala verktyg samt hur de anser att metoden gynnar elevers skrivinlärning. Frågeställningarna syftar till att få en allsidig bild av arbetet med metoden i praktiken genom att fråga hur lärarna uppfattar elevers digitala skrivande, enskilt och i samspel med andra, samt vilka komplement till digital skrivning lärarna använder. LÄS MER

  3. 18. Elever med dyslexi beskriver sina extra anpassningar för läsande och skrivande : En fenomenografisk studie med fokus på elevers upplevelser av motivation och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wicktoria Busz; Erik Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Extra adjustments in dyslexia; Grade 5-6; Student interviews; Phenomenography; Participation; Motivation; Extra anpassningar vid dyslexi; Åk 5-6; Elevintervjuer; Fenomenografi; Delaktighet; Motivation;

    Sammanfattning : Elever med dyslexi har i svensk skola rätt till extra anpassningar, vilka ska svara upp mot elevernas behov gällande stöd för läsning och skrivning. I den här studien har vi utifrån en fenomenografisk forskningsansats undersökt hur elever i åk 5 - 6 med dyslexi beskriver sina extra anpassningar gällande läsning och skrivning med avseende på delaktighet och motivation. LÄS MER

  4. 19. Dyslexi : Hur kan en god läs- och skrivundervisning bedrivas så att fler elever med dyslexi upptäcks och får strategiska verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Diagnos; dyslexi; läs- och skrivstrategier; motivation och samhälle;

    Sammanfattning : Bakgrunden till uppkomsten av denna uppsats var på grund av tidigare forskning vilken visade att elever med dyslexi från grundskolan går vidare ut i samhället med otillräckliga strategier och liten motivation för läsning och skrivning. Elever går ut i ett samhälle där ett aktivt deltagande underlättas av goda kunskaper i skrift. LÄS MER

  5. 20. How Google Drive Affects Upper Secondary English as a Second Language Collaborative Writing - expressed by Teachers and Students

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Jaakkonen; Basir Hosseini; [2018]
    Nyckelord :Google Drive; collaborative ESL writing; digital learning tools;

    Sammanfattning : Svenska skolor blir gradvis mer digitaliserade, vilket gör att fler lärare vänder sig till Google Drive för att förbättra elevers samarbete, särskilt ESL-lärare, som detta examensarbete fokuserar på. Syftet med denna studie är därför att ta reda på hur användandet av Google Drive kan påverka ESL-skrivning i gymnasiet. LÄS MER