Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Söderholm; [2024]
    Nyckelord :EU law; digital platforms; DMA; Digital Markets Act; online platforms; digital markets; multi-sided markets; self-preferencing; competition law; article 102 TFEU; 102 TFEU; abuse of dominance; use of market power; use of data; EU-rätt; digitala plattformar; DMA; Digital Markets Act; onlineplattformar; digitala marknader; flersidiga marknader; självförbehåll; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning; dominansmissbruk; utnyttjande av marknadsmakt; utnyttjande av data;

    Sammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER

  2. 2. Fyrkantiga klossar och runda hål : Doktrinen om essential facilities tillämpbarhet på digitala plattformars användning av big data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Adam Lindeberg; [2021]
    Nyckelord :Essential facilities; Big data; Digital platforms; DMA; EU-Competition Law; Konkurrensrätt; Article 102 TFEU; Artikel 102 FEUF;

    Sammanfattning : As man moved out on the internet, so did the companies. One of the most successful business models in the digital era is the digital platform. A digital platform acts as an intermediary on multi-sided markets and enjoys, amongst others, lucrative network effects. LÄS MER

  3. 3. Digitala plattformar : En utmaning eller en möjlighet ur ett konkurrensrättsligt perspektiv?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Vanessa Nordin; [2020]
    Nyckelord :Digitala plattformar; konkurrensrätt; GAFA;

    Sammanfattning : The current competition law is said to be adapted to the digital development that occurred during the last decade and also what will occur in the future. A strong opponent who puts competition law at the forefront of his dramatic progress is the digital giant platforms "GAFA". LÄS MER

  4. 4. Business Model Design for Digital Energy Trading Platforms : An Exploratory Study of Local Energy Market Designs

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Isabelle Granath; Kristin Holmlund; [2020]
    Nyckelord :Local Energy Markets; Flexibility; Prosumers; Market Design; Multi-Sided Platform; Distributed Energy Resources; Aggregator; Business Model; Multi-Level Perspective;

    Sammanfattning : The traditional electricity market, holding centralized authority over consumers, is no longer adequate seeing a shift towards a more electrified, decentralized, and digitalized society. Increased energy prices, raising concerns about climate change, and tightening governmental regulations have resulted in that an extensive diffusion of renewable energy sources has evolved. LÄS MER

  5. 5. SSNIP-testet och dess applicerbarhet - En undersökning av när SSNIP-testet är ett adekvat verktyg vid konkurrensrättslig marknadsdefiniering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :William Fagervall; [2020]
    Nyckelord :relevant marknad; SSNIP-test; the hypothetical monopolist test; relevant market; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Economic evidence tools, such as the SSNIP-test, can pose practical problems in competition law since economists have little understanding of the law and lawyers have little understanding of economics. Competition law is characterized by economic evidence because of the economic nature of the subject. LÄS MER