Sökning: "Multipel Linjär Regression"

Visar resultat 31 - 35 av 234 uppsatser innehållade orden Multipel Linjär Regression.

  1. 31. Är oljepriser en drivande faktor för inflation? : En analys av oljeprisets effekt på inflation i Tyskland under 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Ruby Alkassam; Rebecca Hård; [2022]
    Nyckelord :Inflation; Oil Prices; Germany; Phillips curve; Keynesian Phillips curve.; Inflation; Oljepriser; Tyskland; Phillipskurvan; Keynesiansk Phillipskurva.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker effekten av oljepriser på inflation i Tyskland under 2000-talet. Under denna tid har många viktiga makroekonomiska händelser ägt rum och oljepriser har fluktuerat. Tyskland har valts att undersökas eftersom det är en stor europeisk ekonomi som är beroende av energiimport. LÄS MER

  2. 32. Sambandet mellan företagsprestation och kärnkompetens : En kvantitativ studie om kompetensers vidare effekt inom revisionsbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Joseph Haydo; Linnea Johansson; [2022]
    Nyckelord :Firm performance; profitability; competence; core competence; competence development; auditing industry; Företagsprestation; lönsamhet; kompetens; kärnkompetens; kompetensutveckling; revisionsbranschen;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att företag ska överleva på lång sikt är det nödvändigt att de är lönsamma. Ett sätt för företag att utvecklas är genom att inkorporera kärnkompetens som strategi iföretaget och flertalet tidigare studier har bekräftat att kärnkompetens har en positiv påverkanpå lönsamhet. LÄS MER

  3. 33. Evaluation of Machine Learning Methods for Time Series Forecasting on E-commerce Data

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Peter Abrahamsson; Niklas Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Thesis; Time Series; Machine Learning; E-commerce; Demand Forecasting; Multiple Linear Regression; SARIMAX; XGBoost; LSTM; Model Evaluation; Examensarbete; tidsserier; maskininlärning; e-handel; efterfrågeprognoser; multipel linjär regression; SARIMAX; XGBoost; LSTM; modellutvärdering;

    Sammanfattning : Within demand forecasting, and specifically within the field of e-commerce, the provided data often contains erratic behaviours which are difficult to explain. This induces contradictions to the common assumptions within classical approaches for time series analysis. Yet, classical and naive approaches are still commonly used. LÄS MER

  4. 34. Acquisitions and Operational Efficiency Change: A Regression Analysis

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Axel Knut Jakobsson; William Vedage; [2022]
    Nyckelord :Applied Mathematics; Multiple Linear Regression; Acquisitions; Tillämpad matematik; Multipel linjär regression; Företagsförvärv;

    Sammanfattning : Despite much research indicating that acquisitions are unsatisfactory in generating value, in terms of stock market return, their continued and growing existence highlights that acquisitions play an essential role in the corporate landscape, and will only continue doing so moving forward.  This continuous undertaking in acquisitions despite a lacking performance inspired a thesis that is focused on viewing acquisitions through an operational perspective. LÄS MER

  5. 35. This is Not Financial Advice : Ett börspsykologiskt perspektiv på svenska småsparares attityd till sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Edvin Dahlbom Luthander; Oscar Jeansson; [2022]
    Nyckelord :behavioural finance; social media; stock market psychology; investments; retail investors; beteendefinans; sociala medier; börspsykologi; investeringar; småsparare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samtidigt som breda stockholmsbörsen under 2010-talet genomgick en av de längsta tjurmarknaderna i svensk historia blev svenskarnas närvaro på sociala medier såväl utbrett som vardagligt. Det nuvarande kunskapsläget belyser skillnader inom såväl användandet av sociala medier som uppvisandet av relevanta börspsykologiska faktorer mellan kvinnor och män, men också bland olika åldersgrupper. LÄS MER