Sökning: "Närmiljön i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden Närmiljön i skolan.

  1. 21. Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Joanna Åkerblad; [2012]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturmiljö; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och somkunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogiskverksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetetsfrågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod iverksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamhetensamt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik. LÄS MER

  2. 22. Barns rörelsefrihet i en stad - en fallstudie av skolvägar till Monbijouskolan i centrala Malmö

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Amanda Berggren; [2012]
    Nyckelord :barn; rörelsefrihet; planering; skolvägar; Malmö; trafik; triangulering ;

    Sammanfattning : Med rörelsefrihet skapas förutsättningar för ett hälsosamt och aktivt liv för barn. Med chans att påverka och att uttrycka sin mening skapas förutsättningar för ett socialt hållbart liv. LÄS MER

  3. 23. "Barn som lär tillsammans lär sig att leva tillsammans" : Barn med autismspektrumstörning i en inkluderande skola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anette Åkesson; Annika Worth; [2012]
    Nyckelord :autismspektrumstörning; delaktighet; fysisk miljö; inkludering; lärande; specialpedagogik; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete har varit att vi velat undersöka vilka anpassningar i ett klassrum som krävs för att göra undervisningen tillgänglig för barn med autismspektrumstörning i grundskolans lägre årskurser, utifrån synsättet att alla i skolan ska känna delaktighet och gemenskap i en inkluderande miljö. Vilka individuella anpassningar behövs kring eleven med autismspektrumstörning för att öka lärande och delaktighet? Vilka anpassningar behövs i klassrummet i den fysiska miljön för att den ska vara hanterbar och begriplig för barn med autismspektrumstörning? Vilka anpassningar behövs kring samspelet mellan eleverna för att öka förståelsen för problematiken att ha en autismspektrumstörning? Hur ser stödet ut på organisationsnivå? Vilken samverkan behövs med personer utanför skolan för att öka elevens med autismspektrumstörning, lärande och delaktighet i skolan? Med hjälp av intervjuer, med kvalitativ ansats har vi försökt få svar på våra frågor av pedagoger i olika verksamheter och yrkesroller. LÄS MER

  4. 24. Gröna miljöer på skolgården : som plats för utomhuspedagogik

    Master-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Karin Ingemansson; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; skolgård; gröna miljöer; landskapsarkitektur; utformning; förutsättningar; outdoor education; schoolyard; green environments; landscape architecture; design; prerequisites;

    Sammanfattning : School ground development is becoming increasingly popular in Sweden today and local community settings are also seen as an important resource for education. The debate today raises the question about the whole city’s pedagogic potential. Outdoor education is a pedagogy that comprises outdoor learning with focus on the sensual experiences. LÄS MER

  5. 25. Vad vill du bli när du blir stor? – en kvalitativ studie om barns tankar om sin framtid mot bakgrund av att leva i en segregerad miljö.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kristina Wiklund; Frida Göransson; [2010-08-11]
    Nyckelord :Barn; framtid; social miljö; segregation; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskoleklassbarn konstruerar sina tankar om framtiden med avseende på yrkesval. Vi vill undersöka vad barn, i två socioekonomiskt skilda stadsdelar, har för tankar om sitt framtida yrkesval och vad den sociala miljön i dessa stadsdelar kan ha för inverkan på dessa barns tankar. LÄS MER