Sökning: "Naturorientering"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Naturorientering.

  1. 1. Multimodalitetens påverkan för elevers meningsskapande och det multimodala NO-klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Martina Ilic; [2024]
    Nyckelord :multimodalitet; meningsskapande; naturorientering; kommunikation och yngre åldrar;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att förklara på vilket sätt det multimodala klassrummet bidrar till meningsskapande för NO hos eleverna samt hur lärare kan undervisa NO med hjälp av multimodaliteter. Grunden till kunskapsöversikten utgörs av välvalda källor som valts ut genom databaserna ERC och ERIC. LÄS MER

  2. 2. Naturorientering, variation och estetiska lärprocesser : Ett lärandemoment ur elevpersepktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; kritiska aspekter; lärandeobjekt; variation; vattnets kretslopp och tillsammanspapper.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva vad elever i årskurs 1 lär sig om vattnets kretslopp genom att utgå från ett variationsteoretiskt perspektiv och estetiska lärprocesser i no-undervisningen. För att undersöka detta genomfördes förtester, undervisning om vattnets kretslopp, en lärandeaktivitet bestående av arbete på ett tillsammanspapper samt eftertester. LÄS MER

  3. 3. Tingens betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen - spelar utomhus eller inomhus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Isabelle Hagström; Anna Söndergaard; [2023]
    Nyckelord :connectedness to the environment; contextually rich concrete experience; intresse; naturvetenskap; naturorientering; ta med naturen in; ting; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Trots att elevernas intresse för de naturvetenskapliga ämnena har sjunkit med åren är det viktigt att lärare förser elever med de kunskaper eleverna behöver för att kunna verka och agera som framtida demokratiska medborgare. Undervisning som inkluderar utomhuspedagogik gör förståelsen mindre abstrakt för eleverna. LÄS MER

  4. 4. En lärares förmåga att påverka elevers intresse, motivation och attityd inom NO- och teknikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Isabelle Hagström; Anna Söndergaard; [2022]
    Nyckelord :attityd; didaktik; intresse; lärarens roll; mellanstadiet; motivation; naturorientering; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Färre elever söker in till de naturorienterande och tekniska naturtekniska utbildningarna på grund av att intresse, motivation och attityd gentemot de ämnena minskar efter mellanstadieåren. Denna kunskapsöversikt sammanställer forskning kring hur lärare kan arbeta för att påverka elevers intresse, motivation och attityd gentemot naturorientering och teknik. LÄS MER

  5. 5. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i NO : En jämförelse mellan stad och land

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emmy Holmberg; [2021]
    Nyckelord :landsbygd; naturorientering; NO; stad; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka vilken betydelse en skolas geografiska plats har för genomförandet av utomhuspedagogik i NO samt hur den utformas på de olika platserna. De pedagoger som intervjuats arbetar på skolor i stad och på landsbygd och undervisar i årskurserna F-6. LÄS MER