Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. "Det är inte bara att säga att nu ska du gå till skolan" : Problematisk skolfrånvaro ur ett yrkesprofessionellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett aktuellt socialt problem som ökar i omfattning. Detta examensarbete syftar därför till att undersöka skolans, socialtjänstens samt barn- och ungdomspsykiatrins arbete med att främja skolnärvaro samt återintegrera grundskoleelever i undervisningen. LÄS MER
2. Hur gestaltas och framställs Tourettes syndrom i sociala medier : – En scoping study
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Abstract: Tourettes syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kännetecknas av motoriska och vokala tics. Sedan covid- 19 pandemin har Tourettes syndrom spridits sig på sociala medier som en trend bland ungdomar och detta har uppmärksammats av forskare som nu försöker ta reda på vad spridningen bero på. LÄS MER
3. Clearly Calendar : Design för planering av ett neuroatypiskt liv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Det är ungefär 1 300 000 personer i Sverige som är diagnostiserade med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som autism, adhd, dyslexi m.m. Det innebär svårigheter med bl.a. LÄS MER
4. Analys av DNA-metylering i genen CREBBP och dess koppling till autism
Kandidat-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystemSammanfattning : Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som i olika utsträckning påverkar individens sätt att tänka, vara och kommunicera. Arv har visat sig vara en betydande faktor till varför vissa får autism, och forskning tyder på att det finns ett samband mellan autism och en obalans i metyleringsmönstret i vissa gener. LÄS MER
5. Strategier och metoder för inkludering av elever med NPF i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur personal i fritidshem utformar undervisningen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För att kunna förstå varför undervisningen utformas på ett visst sätt används ett barndomssociologiskt perspektiv där vår syn placeras på eleverna och sätter deras villkor i centrum. LÄS MER