Sökning: "Nyckelord: Flerspråkighet"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Flerspråkighet.

  1. 6. Varje ord ett vägskäl: en komparativ studie av de styrdokument som reglerar utbildning för nyanlända elever i Sverige och i Andalusien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Björn Reisnert; [2022]
    Nyckelord :L2 teaching in Sweden and in Andalucia Spain ; migrant students; policy documents; second language students; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i de styrdokument som reglerar utbildningen för nyanlända elever i Sverige och i den autonoma regionen Andalusien i Spanien. Det svenska styrdokumentet utgörs av de allmänna råd som Skolverket publicerade 2016 och det spanska dokumentet är en lagtext som reglerar undervisningen för nyanlända från 2007. LÄS MER

  2. 7. Alla barns rätt till språket : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofie Schedin; Elvira Svensson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Barn; Språkutveckling; Förskollärare; Transspråkande; Förhållningssätt; arbetssätt; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare på olika sätt beskriver hur de arbetar för att ge förutsättningar till att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. För att uppfylla syftet har vi utfört sex kvalitativa intervjuer med förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 8. TAKK FÖR GEMENSKAPEN : En studie om förskollärares syn på användning av TAKK i arbetet med flerspråkiga barn.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Eriksson; Therese Marklund; [2022]
    Nyckelord :TAKK; Flerspråkighet; flerspråkiga barn; gemenskap; inkludering; kommunikation; språk.;

    Sammanfattning : Abstrakt I vår studie har vi undersökt förskollärares användning av Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i relation till flerspråkiga barn. Syftet med studien är att undersöka om och hur förskollärare använder sig av TAKK i kommunikation och samspel med flerspråkiga barn och hur detta bidrar till inkludering och gemenskap. LÄS MER

  4. 9. Implementering av translanguaging i undervisningen : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanja Cosic; Nanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; undervisning; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Trots att mångkultur och flerspråkighet har blivit allt mer vanligt i Sverige idag så genomsyras skolor och undervisning fortfarande av enspråkiga normer. Translanguaging är ett begrepp som på grund av detta har fått ett stort genombrott i forskning kring språkutveckling. LÄS MER

  5. 10. Upplevelser av flerspråkighet : En jämförelse av en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar med flerspråkighet i inlärningen i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jennifer Berg Norqvist; [2020]
    Nyckelord :Upplevelse; fenomenografi; flerspråkighet; flerspråkiga; enspråkiga; inlärning; kognitiva effekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka upplevelser av flerspråkighet i inlärningen i skolan där en jämförelse görs mellan en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar. Fokus ligger på de flerspråkiga ungdomarnas upplevelser och vad upplevelserna beror på. LÄS MER