Sökning: "Ombyte"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade ordet Ombyte.

  1. 6. "Jag bedömer vad jag ser" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på bedömning och lärande i förhållande till elevers klädval

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Caroline Ahlqvist; Elin Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :Betygsättning; hygien; bedömning; rörelseförmåga; roller; sociokulturellt perspektiv; identitet; idrott och hälsa; allsidig rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka idrottslärares upplevda förmåga att bedöma elevers allsidiga rörelseförmåga i förhållande till deras klädval. Frågeställningarna var enligt följande: Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka deltagandet på lektionerna?; Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka lärandet? samt Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka bedömningen av allsidig rörelseförmåga?    Metod  Metoden som användes var en kvalitativ undersökningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma högstadielärare spridda i Stockholmsområdet. LÄS MER

  2. 7. “Duschade och bytte du om?” : Grundskollärares syn på ombyte och dusch över tid

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mattis Öhrman; Love Baad-Heimer; [2022]
    Nyckelord :Teacher; Curriculum; Shower; Changing; Habitus; Social reproduction; Lärare; Läroplan; Ombyte; Dusch; Läroplansteori; Social reproduktion;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka om och hur lärare från olika generationer som undervisar i idrott och hälsa på grundskolenivå upplever att synen på ombyte och dusch förändrats över tid. De frågeställningar som kommer användas för att uppnå studiens syfte är: - Hur upplever lärare från olika generationer den förändring som skett i synen på ombyte och dusch i samband med idrott och hälsa? - Hur legitimerar lärare i idrott och hälsa från olika generationer ombytet och duschens vara eller icke vara i samband med lektioner i ämnet idrott och hälsa?   Metod Studien har en kvalitativ metodologisk ansats, med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 8. Fenomenet trygghet i samband med idrottsundervisningen : En kvalitativ studie hur idrottslärare på högstadiet beskriver trygghetsfenomenet-, dess betydelse- samt dess påverkan på arbetet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Håkansson Sebastian; [2022]
    Nyckelord :physical eduacation; security; relationships; phenomenography; Idrott och hälsa; trygghet; relationer; fenomenografi;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (2010:800) har varje elev rätt till en skoldag där studiero och trygghet råder. När Skolinspektionen (2020) sammanställde resultaten från Skolenkäterna mellan 2010–2020 så visade resultatet att elevers upplevelse av trygghet hade minskat med 10 procentenheter. LÄS MER

  4. 9. Changing equipment for cold-water surfing

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Deva Pérez Orviz; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this project is to develop a specialized piece of equipment for cold-water surfers to use when changing before and after a surf session. The current surfing equipment available is designed for warmer weather and water temperature and doesn’t cover all the needs the surfers in the northern countries of Europe and America have. LÄS MER

  5. 10. Hur svenska och polska skolor arbetar med idrottskläder på idrottslektionerna : finns det några skillnader mellan skolorna?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Idrottskläder; ombyte; omklädningsrum; Polen;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur skolor i Sverige och Polen arbetar med idrottskläder gällande deltagandet på idrottslektioner och om läraren anpassar lektionerna utefter hur eleverna kommer klädda till idrottslektionen. Frågeställningarna i studien var: Hur definieras idrottskläder av lärare i Sverige respektive Polen och skiljer det sig mellan skolorna inom respektive land? Om elever kommer, enligt skolans definition, ej ombytta – vad sker då? Enligt lärarna, varför vill vissa elever inte byta om till idrottskläder? Om det inte står något i styrdokumenten gällande klädsel, ska då läraren anpassa lektionerna så ej ombytta elever också kan delta och bli bedömda i ämnet? Metod Studien har använt sig av semistrukturerade intervjuer med sex lärare, tre i Sverige och tre i Polen. LÄS MER