Sökning: "PISA 2015"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden PISA 2015.

  1. 11. DOES ICT USE AFFECT THE SOCIAL WELL-BEING AND ACADEMIC PERFORMANCE IN SWEDEN? EMPRICAL EVIDENCE FROM PISA 2015?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Bas Senden; [2019-12-20]
    Nyckelord :Technology; Social well-being; Mediation; Academic performance; PISA;

    Sammanfattning : Aim: This study takes a quantitative approach, using PISA 2015 data in order to investigate the ICT use of Swedish secondary school students and the effects it has on social well-being as well as academic performance. Importantly, the mediating effects of different aspects of social well-being are taken into consideration to investigate the role they play within the relationship between ICT use and learning outcomes. LÄS MER

  2. 12. Faktorer som får elever att uppnå betyget godkänt i årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Sofia Emanuelsson; Alexander Triantafillou; [2019-08-20]
    Nyckelord :Swedish schools; migration crises; PISA; panel data; regression; Gothenburg;

    Sammanfattning : The results of Swedish school students graduating from 9th grade have been declining since the beginning of the 21th century. This have been shown repeatedly in both studies from PISA and TIMSS, which both test the abilities of high school students in the OECD. There are many theories and potential explanations to why this is the case. LÄS MER

  3. 13. Faktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lisa Alm; [2019-07-02]
    Nyckelord :faktorer; matematikundervisning; lärare; påverkan;

    Sammanfattning : Svenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt för att i denna studie eftersöka om det finns faktorer som påverkar hur lärare undervisar matematik, och om i sådana fall, vad dessa faktorer är för några. LÄS MER

  4. 14. Sverige och Finland ur ett komparativt perspektiv : En kvantitativ studie om vilka elevfaktorer som påverkar Sverige och Finlands PISA-resultat i naturkunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Mossberg; [2019]
    Nyckelord :PISA; elevprestation; naturkunskap; socioekonomisk bakgrund; invandrarbakgrund; skolk; motivation;

    Sammanfattning : Sweden has been through an educational crisis lately. The declining performance in the TheProgramme for International Student Assessment (PISA), has been the subject of mediaheadlines for several years. Sweden ranks among the wealthiest countries in the world with agenerously welfare model that provide its citizens with free, quality education. LÄS MER

  5. 15. Att läsa och förstå : En kvalitativ studie som fokuserar på hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Axel Fast; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension; reading; reading comprehension strategies; development of reading comprehension; Läsförståelse; läsning; läsförståelsestrategier; utveckling av läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning. Sveriges resultat i PISA (2015) visar att läsförståelsen går att utveckla. För att öka PISA-resultaten krävs det att svenska lärares kompetens inom läsförståelse stärks. LÄS MER