Sökning: "Patient complaints"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Patient complaints.

  1. 1. Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Martin Löthberg; [2024]
    Nyckelord :Patient experience; emergency department; treatment; emergency care; nursing; caring sciences; Patientupplevelser; akutmottagning; bemötande; akutsjukvård; omvårdnad; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige besöker cirka 1,6 miljoner personer 19 år eller äldre årligen akutmottagningar. En stor andel av klagomålen inom hälso-och sjukvård baseras på bemötandet där dåligt bemötande är förenligt med sämre patientsäkerhet, mer resurskrävande vård och sjukare patienter. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Alva Mjöbäck; Tuva Olsson; [2024]
    Nyckelord :Communication; information; participation; emergency department; patient experience; patients; Kommunikation; information; delaktighet; akutmottagning; patientupplevelse; bemötande; patienter;

    Sammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Synpunkter och klagomål från patient och närstående till vårdgivare via en e-tjänst : eHälsa som bidrar till kvalitetsförbättring och ökad patientsäkerhet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Pernilla Turunen Olsson; [2023]
    Nyckelord :Patient complaints; patient safety; eHealth; health informatics; interpersonal skills; HCAT; Patientklagomål; patientsäkerhet; eHälsa; hälsoinformatik; bemötande; HCAT;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nya bestämmelser för klagomålshantering togs i bruk 2018 med syfte att stärka patienternas ställning och utveckla det systematiska arbetet med patientsäkerhet. En patient kan rapportera synpunkter och klagomål direkt till sin vårdgivare som är skyldig att ta emot ärendet och utreda vad som har hänt och vidta åtgärder. LÄS MER

  4. 4. Fotledsdistorsioner i subakut fas : En kartläggning av fysioterapeutiska åtgärder på privata och offentliga vårdcentraler i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Caroline Eriksson; Alva Lemoine; [2023]
    Nyckelord :public primary care center; private primary care center; ankle sprain; subacute phase; physiotherapeutic interventions; surveyy;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fotledsdistorsioner är en vanligt förekommande skada och en icke adekvat behandlad fotledsdistorsion kan leda till långvariga besvär. I Sverige är det oklart hur det fysioterapeutiska omhändertagandet för fotledsdistorsioner ser ut. LÄS MER

  5. 5. AI-sammanfattade klagomål på hälso- och sjukvård

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :David Aho; Leah Nhieu; [2023]
    Nyckelord :Dataset; AI models; Natural Language Processing; Text summarization; Machine Learning; BART; PEGASUS; T5; Flan-T5; GPT-Sw3; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utfördes i samarbete med Patientnämnden Skåne, som är en av Region Skånes fristående förvaltningar. Patientnämnden ansvarar bland annat för hantering av patienters klagomål om hälso- och sjukvård som tillhör Region Skåne. Att sammanfatta klagomål är en av uppgifterna inom hanteringen av klagomål. LÄS MER