Sökning: "Pedagogical perspective"

Visar resultat 6 - 10 av 624 uppsatser innehållade orden Pedagogical perspective.

  1. 6. Skärmens spelplan : Gymnasieelevers syn på digitala verktyg i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pelle Buskqvist; [2024]
    Nyckelord :Digital tools; Physical Education; Student perspective; Motivation; Digitala verktyg; idrott och hälsa; Elevperspektiv; Motivation;

    Sammanfattning : The background to this study is based on a curiosity about how high school students experience the use of digital tools in the teaching of sports and health. This purpose is very current and of particular relevance because today's society is undergoing a tangible digitization process that affects society to a great extent. LÄS MER

  2. 7. Rektorers perspektiv som formell ledare i förskolan : Beskrivning från rektorers professionella livsvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jolinn Assedal; [2024]
    Nyckelord :Principal; Preschool; Leadership; Challanges; Conditions; Rektor; Förskola; Ledarskap; Utmaningar; Förutsättningar;

    Sammanfattning : The Swedish preschool has formal leaders who are responsible for coordinating, leading and developing the preschool's activities. The formal leaders are principals. The assignment is governed by laws, regulations and varying responsibilities. LÄS MER

  3. 8. Idrottstränare och information : En intervjustudie med idrottstränare om deras informationsbehov och deras informationssökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elias Tobin; [2024]
    Nyckelord :tränare; idrottstränare; idrottsledare; ledare; informationssökning; informationsbehov;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor’s thesis is to find out what kind of information need sports managers have and how they search for the information that they think will solve their need. No studies about sports managers’ information need has been made with a library- and information science perspective, but instead with a pedagogical or sports scientific perspective. LÄS MER

  4. 9. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  5. 10. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER