Sökning: "Pedagogisk drama"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden Pedagogisk drama.

  1. 16. Dramaspråkets plats i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mattias Johnsson; [2018]
    Nyckelord :drama; dramapedagogik; pedagogisk dokumentation; förskola; drama i förskolan; läroplan; lärprocesser; lek;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att synliggöra hur dramapraktiserande pedagoger i förskolan ser på relationen mellan drama och förskolans läroplan. Uppsatsen utgår från följande forskningsfrågor: Vilka är dramapraktikernas upplevelser av svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama utifrån läroplanens skrivning om uppdrag och värdegrund? Vilka är dramapraktikernas upplevelser av svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama beträffande mål, riktlinjer och dokumentation som det skrivs fram i läroplanen? Fokussamtal med fyra dramapraktiker i förskolan har genomförts för att undersöka deras upplevelser av vilka svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama utifrån läroplanen. LÄS MER

  2. 17. Glosor i rampljuset : en studie av ordinlärning i engelska via läromedel och Readers Theatre

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Edström; Regina Näslund; [2018]
    Nyckelord :ord; ordinlärning; glosor; engelska; pedagogiskt drama; Readers Theatre; lästeater; läromedel;

    Sammanfattning : Andraspråksinlärning förutsätter att elever lär sig nya ord och därmed förutsätter ett välfungerande minne och undervisningsmetoder som utnyttjar hur minnet lagrar och återkallar ord. I svenska grundskoloranvänds ofta den traditionella metoden, där elever får bekanta sig med nya ord och fraser (det vill säga glosor) genom att ta del av olika läromedelsbaserade texter och inspelningar i samband med en gloslista som ska instuderas till ett kommande glosförhör. LÄS MER

  3. 18. Vilken pedagogisk roll spelar estetiska ämnen? : En intervjustudie om estetiska ämnen i förskoleverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Nikkarinen; [2018]
    Nyckelord :Läroprocess; skapande; förskola; estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken funktion yrkesverksamma förskollärare ser att de estetiska ämnena har i förskoleverksamheten. Intervju som metod har använts för att besvara forskningsfrågorna och tre förskollärare har intervjuats, en från en större kommun och två från en mindre kommun. LÄS MER

  4. 19. När drama får spela en stor roll. En kvalitativ intervjustudie om hur svensklärare på gymnasiet använder sig av drama som pedagogisk metod i sin undervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jessica Strömberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om hur svensklärare på gymnasiet uppfattar sitt arbete med drama och hur de ser på drama som pedagogisk metod. Undersökningen bygger på kvalitativa samtalsintervjuer med tre svensklärare som använder sig av drama i sin undervisning. LÄS MER

  5. 20. Drama som pedagogisk metod i språkundervisningen : En kvalitativ studie om språklärares uppfattningar och erfarenheter om  arbete med drama i språkundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tanja Dombaj; [2015]
    Nyckelord :Drama som metod; språk; kommunikation; läroplan; fenomenologi; språklärare; grund- och gymnasieskola;

    Sammanfattning : Abstrakt   Studiens fokus ligger på att beskriva hur och varför språklärare i engelska, svenska samt svenska som andra språk på grundskole- och gymnasienivå använder pedagogiskt drama som metod i språkundervisningen. Syftet är också att undersöka hur språklärare kopplar drama som metod i språkundervisningen till läroplanen. LÄS MER