Sökning: "Pedagogisk kvalité"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden Pedagogisk kvalité.

  1. 21. Språkstimulering i förskolan : En jämförande studie av två förskolor med skilda förutsättningar för det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Therese Lindestreng; [2012]
    Nyckelord :Language stimulation; Scaffolding; Creation of sentences; Pedagogical quality; Språkstimulering; Stöttning; Meningsskapande; Pedagogisk kvalité;

    Sammanfattning : The purpose with this thesis is to study how two chosen kindergartens work with language stimulation. The two kindergartens are working under different conditions in respect of the Swedish language. The children in the one kindergarten are bilingual whilst the children in the other are monolingual. LÄS MER

  2. 22. ”Gör vi det vi tror vi gör, ser vi det vi tror vi ser?” – en kvalitativ studie om dokumentation som verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Therese Holm; Natasa Bosanac; [2011]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; kvalité; förskola;

    Sammanfattning : Studien behandlar pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan. Vi har då valt att utgå ifrån denreviderande läroplanen för förskolan som framhåller betydelsen av kontinuerlig och systematisk dokumentationför kvalitetssäkring av verksamheten. LÄS MER

  3. 23. Skapar dokumentation barnet eller skapar barnet dokumentationen? : En kvalitativ studie gällande pedagogers resonemang om dokumentationsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anne-Li Fasth; [2011]
    Nyckelord :förskola; dokumentation; pedagogisk dokumentation; utvärdering; normalitet;

    Sammanfattning : Min utgångspunkt i föreliggande studie har varit ett intresse att ta reda på hur pedagoger resonerar angående dokumentation i förskolan. Utvärdering av förskolans verksamhet är något som regleras i styrdokumentet ”Läroplan för förskolan” och har i den reviderade upplagan även fått en egen rubrik. LÄS MER

  4. 24. Det särskilda ansvaret : en studie om förskollärares tolkning av sin roll i den reviderade läroplanen för förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Fauzia Al Barati; Anette Ekström; Sisko Räisänen; [2011]
    Nyckelord :den reviderade läroplanen; ansvar; ett särskilt ansvar för; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Den nya skollagen ligger till grund för att införa förskolan helt i skolväsendet som en egen skolform. I den reviderade läroplanen har en ny rubrik skrivits in där förskollärarna har fått ”ett särskilt ansvar”, i den pedagogiska verksamheten. Den reviderade läroplanen börjar gälla första juli 2011. LÄS MER

  5. 25. Läromedel i etikundervisning

    C-uppsats,

    Författare :Johan Sandström; Carl Mellgren; [2011]
    Nyckelord :Etikundervisning; omvårdnadsprogrammet; tillämpad etik;

    Sammanfattning : Syfte: Det vi kommer att göra i uppsatsen är att problematisera läromedlen som används påOP i kursen ”Etik och livsfrågor”. Frågan är hur läromedlen handskas med tillämpad etik. LÄS MER