Sökning: "Pedagogisk kvalité"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden Pedagogisk kvalité.

  1. 11. En inblick i Utkik – Tillgänglighetsanpassning av digitala läromedel för döva elever

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Istvan Molnar; [2017]
    Nyckelord :Digitala läromedel; specialskola; SPSM; Döva; designteori; Multimodal design; Läromedelsforskning;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöker jag vad som krävs för att göra ett digitalt läromedel tillgängligt för elever i specialskolans senare åldrar. Jag har valt att utgå från ett redan existerande digitalt läromedel som heter Utkik och ställt materialet mot en rad forskningsslutsatser. LÄS MER

  2. 12. Se mig! : Jämlik psykosocial hälsa för alla barn och varje barn i förskolan - ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hultman Anna-Karin; Malin Morgensterns; [2017]
    Nyckelord :Psychosocial health; equality; inclusion; preschool; special education; preschool teachers.; Psykosocial hälsa; jämlikhet; inkludering; förskola; specialpedagogik; förskollärare.;

    Sammanfattning : Denna studie är ett specialpedagogiskt examensarbete med undersökningsområdet jämlik psykosocial hälsa. Syftet är att undersöka hur förskolans verksamhet tillämpar förebyggande insatser för alla barn och varje barn i en inkluderande förskola utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 13. KLINISKT TRÄNINGSCENTRUM : En reflekterande lärandemodell som kan vägleda novisen till att bli expert

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sofie Andersson; Hanna Sjögren; [2017]
    Nyckelord :KTC; lärandemodell; reflektion; simulering; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kliniska träningscentrum (KTC) där studenter får träna i simulerad vårdmiljö har utvecklats på svenska universitet. Lärandemodellen har målet att sjuksköterskestudenterna ska sammankoppla teoretisk och praktisk kunskap samt tillhandahålla ett reflekterande förhållningssätt. LÄS MER

  4. 14. Då som nu för alltid : Att skriva ett kompendium till gymnasielärare med förslag för hur matematikens historia kan integreras i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Tam Vu; [2016]
    Nyckelord :mathematics; history; problem solving.; matematik; historia; problemlösning;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om matematikens historia i matematikundervisningen på gymnasienivå. Huvudsyftet är att undersöka hur matematiklärare kan integrera historiska aspekter i sina lektioner och att ge konkreta förslag för hur detta kan göras. LÄS MER

  5. 15. Förskolechef : En intervjustudie om hur sex förskolechefer upplever sin roll som pedagogisk ledare och chef

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Rosqvist; [2015]
    Nyckelord :Förskola; kvalité; ledarskap; ramar;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie har varit att analysera hur förskolechefer ser på sin roll som chef och pedagogisk ledare. Intentionen är att belysa vilka konsekvenser upplevda ramar och förutsättningar får för deras möjligheter att utföra sitt uppdrag. Studien visar att förskolechefer upplever sitt uppdrag komplext och mångfacetterat. LÄS MER