Sökning: "Planned behavior theory"

Visar resultat 16 - 20 av 345 uppsatser innehållade orden Planned behavior theory.

  1. 16. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  2. 17. Effekten av mikro- och makroinfluencers på köpintentionen : En kvantitativ studie om influencer-typernas påverkan inom färg-kosmetika

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hanna Larsson; Linn Nyman; Josefine Wallén; [2023]
    Nyckelord :Mikroinfluencers; makroinfluencers; Source credibility model; köpintention; Theory of planned behavior; attityd;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse för om och i så fallhur mikro- och makroinfluencers påverkar relationen mellan attitydkomponenterna (tillförlitlighet, experits och attraktivitet) och köpintentionen. Metod:Denna studie baseras på en kvantitativ forskningsmetod där primärdata samlades in via en digital enkätundersökning. LÄS MER

  3. 18. Berättelsen om antropogena klimatförändringar : Hur påverkar framing människors intention och motivation att agera klimatvänligt?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Rasmus E. Friberg; Åsa Opperdoes; [2023]
    Nyckelord :Anthropogenic climate change; sustainable development; framing; stories; psychological barriers; climate communication; motivation; intention; climate-friendly behaviour; social norms; theory of planned behavior; risk perception; Antropogena klimatförändringar; hållbar utveckling; framing; berättelser; psykologiska barriärer; klimatkommunikation; motivation; intention; klimatvänligt agerande; sociala normer; teorin om planerat beteende; riskuppfattning;

    Sammanfattning : Antropogena klimatförändringar, förkortat AK, är ett av nutidens stora miljöproblem. För att hantera AK är människors motivation och intention att agera klimatvänligt viktigt, eftersom avsaknad motivation och intention att adressera AK kan bringa negativa konsekvenser för samhället. LÄS MER

  4. 19. Genetically Modified Food - Curse or Blessing? : Decisive factors influencing consumers behavior

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sina Brinkmeier; Jule Persson; [2023]
    Nyckelord :genetically modified food; theory of planned behavior; consumer behavior; decisive factor;

    Sammanfattning : Genetically modified (GM) food could be a solution to secure the world’s food supply, whichis in jeopardy due to the ongoing climate crisis. Thus, it is of great importance that consumerswould be willing to consume this type of food. LÄS MER

  5. 20. Exchanging 'Life' for Money? Overtime work culture and professional women's fertility intentions in China

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Jinxuan Lu; [2023]
    Nyckelord :Fertility intention; Overtime work; PLS-SEM; Vignette experiment; Theory of Planned Behavior; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the context of China’s concerning decline in fertility rates and the widespread normalization of the ‘996’ overtime culture, the connection between overtime work and fertility assumes considerable importance. This research is firmly grounded in the theoretical framework of the Theory of Planned Behavior (Ajzen, 1991), which investigates the complex relationship between overtime work and fertility intentions among working women of reproductive age in urban China. LÄS MER