Sökning: "Preschool organization"
Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden Preschool organization.
1. Barns flerspråkighet och modersmålsutveckling : En kvalitativ studie om arbetet med att stötta barns flerspråkighet och modersmålsutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver att man stöttar barns flerspråkighet och modersmålsutveckling. I studien användes semistrukturerade intervjuer, där informanterna var sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER
2. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER
3. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER
4. Friluftsliv as a cultivating asset for children’s educational resilience : How resource-strong families value and invest in friluftsliv for their children
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study focuses on how a specific type of family invests in and ascribes value to friluftsliv and how the outdoor habits parents create for their children can be understood in relation to their children’s education. Friluftsliv is a Nordic term that involves nature-based activities such as hiking and camping but can be many activities conducted in connection to nature. LÄS MER
5. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER