Sökning: "Preschool zones"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Preschool zones.

  1. 1. Mångdimensionella gårdar : Barns möjligheter till samspel på förskolegårdar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Reinhagen; [2021]
    Nyckelord :Preschool zones; multidimensional; children s interaction; children s play; gradient; children; Förskolegårdens zoner; mångdimensionell; barns samspel; barns lek; gradient; barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur barnen kan samspela på förskolegårdar, beroende på hur gårdens utformning och därmed zonernas placering ser ut. De frågeställningar jag använt i studien är följande: Hur ser gårdars utformning ut utifrån Grahns zoner? och hur samspelar barnen på förskolegårdarna? För att få svar på mina frågeställningar gjordes en förstudie med skiss av tre förskolegårdar samt observationer i två delar. LÄS MER

  2. 2. Förskolans utomhusmiljö : En möjlighet för lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Eriksson; Nellie Eriksson Krusell; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Outdoor environment; Zones; Play; Learning; Development; Förskolegård; Zoner; Utomhusmiljö; Lek; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan framför tydligt hur de miljöer barn befinner sig i ska utformas för att stimulera lärande och utveckling, barn tillbringar mycket tid utomhus varje dag och därför bör även utomhusmiljön beaktas av det. En genomtänkt förskolegård med varierad miljö möjliggör olika områden för lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Utrymme för didaktik i förskollärarens växande uppdrag : ”Vi kämpar så mycket med att hålla alla vuxna nöjda, och då tappar vi barnen mellan stolarna”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Shubeli; [2021]
    Nyckelord :Pedagogik; didaktik; etik; makt; ansvar;

    Sammanfattning : Over the past years the role of the preschool teacher has grown to be the one who leads and carries the responsibility to develop the didactic work, according to the preschool curriculum. This is a phenomenological study, aiming to examine which obstacles and conditions preschool teachers experience in their didactic mission. LÄS MER

  4. 4. Lära med alla sinnen : utevistelsens betydelse för förskolebarns hälsa och utveckling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Linn Ekström; [2019]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskolegård; utformning; lärande; förskola; hälsa; friyta;

    Sammanfattning : Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka på vilka sätt utomhusvistelse är bra för barns utveckling och hälsa. Uppsatsen undersöker vad utomhuspedagogik innebär och på vilket sätt utomhusleken skiljer sig från inomhusleken. LÄS MER

  5. 5. "Det är en tjur i affären, chefen!" : En minietnografisk studie om hur materialiteter i förskolans hall bidrar till skapandet av barns frizoner och egeninitierade lekar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Katrine Karlsson; Ellen Stolpe; [2019]
    Nyckelord :frizon; hall; materialiteter; performativa agenter; agens; fantasi; kreativitet; transformation; lek; egeninitierad lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till kunskapandet om förskolebarns möjligheter till att skapa frizoner för egeninitierade lekaktiviteter. Förskolans hall utgör ett exempel på en sådan frizon och vi vill därför bidra till diskussionen om vad detta rum kan erbjuda. LÄS MER