Sökning: "Problemlösning matematik grundskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden Problemlösning matematik grundskolan.

  1. 16. Statistik med R : Lektionsserie i statistik för gymnasieskolans matematikkurs 2B och 2C

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Katarina Ekholm Selling; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Statistik; Skola; Gymnasium; Lektionsserie; Statistikdidaktik; Statistisk programvara; Statistical literacy;

    Sammanfattning : Statistical literacy – the ability to interpret, critically judge, and communicate statistical information – is of major importance in today’s society as the majority of us are continuously exposed to conclusions drawn from statistics both in media, at our workplace, in our community, and in school. In Sweden, statistics is part of the mathematics curriculum in school at different levels, including in the gymnasium (years 10 to 12). LÄS MER

  2. 17. Lärares beskrivningar av visuella representationer inom problemlösning i geometri : En kvalitativ intervjustudie med verksamma lärare i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Forsberg; Erik Lundin; [2019]
    Nyckelord :Geometri; grundskola; matematik; mediering; problemlösning; sociokulturella perspektivet; visuella representationer;

    Sammanfattning : Verksamma matematiker och forskare menar att matematiken i grunden handlar om problemlösning. Problemlösning inom geometri är samtidigt ett gynnsamt område som möjliggör att samtliga fem matematiska förmågor som framkommer i grundskolans läroplan kommer till användning. LÄS MER

  3. 18. Lärares uppfattningar om införandet av programmering i gymnasieskolans matematikämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :Programming; mathematics teaching; digital mathematical tools; mathematical problem solving; mathematics teachers; calculators; teachers perceptions; Programmering; matematikundervisning; digitala matematiska verktyg; matematisk problemlösning; matematiklärare; miniräknare; lärarnas uppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där datorer och annan digitalteknik blir allt mer central i vår vardag. Sveriges regering har därför ålagt Skolverket att stärka elevernas digitala kompetens. Som en del av detta införs programmering som ett digitalt verktyg i matematikundervisningen både i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  4. 19. Lärarens roll i undervisning av problemlösning för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Erik Wigge; [2019]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; grundskolan; lärare roll;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbete är att undersöka och belysa lärarens roll i undervisning av matematisk problemlösning för grundskolans årskurs 4-6. Då lärarens roll är viktig vid problemlösningsundervisning och rapporter har visat att lärare jobbar utifrån läromedel (Skolinspektionen ,2009). LÄS MER

  5. 20. Problemlösning i läroböcker för matematik : En studie ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Annette Svensson; [2019]
    Nyckelord :Lärobok; läroplansteori; matematik; problemlösning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras resultatet av den kvantitativa undersökning som gjorts med syfte att undersöka verksamma lärares inställning till hur vanligt förekommande läroböcker i matematik ger elever möjlighet att utveckla sin förmåga att lösa matematiskaproblem. Resultaten visar att en stor andel lärare som undervisar i årskurs 4-6 anser att endast boken inte räcker till som underlag för att elever ska kunna utveckla sin problemlösningsförmåga,  utan kompletterar med annat material. LÄS MER