Sökning: "Professionsteori"

Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade ordet Professionsteori.

  1. 21. Hälso- och sjukvårdskuratorslegitimation - fortfarande i sin linda? : En kvalitativ studie om hur införandet av legitimation har påverkat kuratorer inom hälso- och sjukvård.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Björlin; Aleksandra Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Health care social worker; license; professional status; professional identity; interprofessional work; hälso- och sjukvårdskurator; legitimation; professionell status; yrkesidentitet; tvärprofessionellt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om införandet av legitimation har påverkat kuratorer inom hälso- och sjukvård. Syftet mynnade ut i forskningsfrågor rörande hur legitimationen haft påverkan avseende deras professionella status, arbetssätt och yrkesroll i det tvärprofessionella arbetet inom hälso- och sjukvården. LÄS MER

  2. 22. Revisionsbranschen i förändring : En analys av vilket avtryck som förändrade utbildnings- och kompetenskrav lämnat på revisorsprofessionen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Johanna-Louise Berglund; Emma Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Profession; Audit; Auditor; Professionalization; Professional identity; Profession; Revision; Revisor; Professionalisering; Professionsidentitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revisorsprofessionen har under senare år präglats av ökade kompetenskrav, där Revisorsinspektionen har försökt att framkalla en bredare kompetensbas genom att lätta på revisorernas utbildningskrav. En profession som utsätts för förändringar kan riskera att deprofessionaliseras genom att förlora utmärkande kännetecken, förtroende, auktoritet, kompetens och status. LÄS MER

  3. 23. Gymnasielärares syn på skolbibliotekariens roll och samarbetet professionerna emellan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Burman; Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Gymnasium; Samarbete; Lärare; Skolbibliotekariens roll; TLC-modellen; Professionsteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to develop a deeper understanding of how upper secondary teachers view the role of the school librarian and how these professions collaborate. Although the subject is well researched within Library and information science, there are few studies that illustrate the teacher's perspective and experiences of the school librarian's role, and collaboration between the professions. LÄS MER

  4. 24. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER

  5. 25. “Alltså det är världens chans!” : Specialpedagogens handlingsutrymme att arbeta förebyggande och främjande utifrån lokal placering i förskolan 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Camilla Strömberg; Malin Winstrand; [2023]
    Nyckelord :Främjande; Förebyggande; Handlingsutrymme; Legitimitet; Profession.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att synliggöra hur specialpedagoger och rektorer tolkar den förebyggande och främjande delen av specialpedagogens uppdrag. Vidare syftar studien till att få en insikt i vilket handlingsutrymme specialpedagogen har att arbeta förebyggande och främjande utifrån organisation och profession. LÄS MER