Sökning: "Psykologi kognitiv perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Psykologi kognitiv perspektiv.

  1. 1. Prolonged exposure vid PTSD efter förlossningstrauma – terapeuters perspektiv– En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Heléne Östergren; [2023]
    Nyckelord :PTSD; birth trauma; CBT; treatment; Prolonged exposure; therapists’ perspective.; PTSD; förlossningstrauma; KBT; behandling; Prolonged exposure; terapeutperspektiv.;

    Sammanfattning : Cirka 3 % av kvinnor som fött barn uppfyller DSM-5 diagnostiska kriterier för PTSD, och minst en tredjedel uppger att de upplevt förlossningen som traumatisk. Prolonged exposure (PE) är en evidensbaserad traumafokuserad kognitiv beteendeterapi och en effektiv behandling för att reducera PTSD-symptom över en varierad traumatiserad population. LÄS MER

  2. 2. Ett flexibelt perspektiv på kreativitet och empati - Är perspektivtagande och empatisk omsorg relaterat till kreativitet och psykologisk flexibilitet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nadja Latrach; Thea Naurin; Ebba Schelin; [2022]
    Nyckelord :perspective-taking; empathetic concern; creativity; psychological flexibility; perspektivtagande; empatisk omsorg; kreativitet; psykologisk flexibilitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här kandidatuppsatsen har relationerna mellan kognitiv empati (perspektivtagande), emotionell empati (empatisk omsorg), kreativitet och psykologisk flexibilitet undersökts. Hypoteserna för studien var att perspektivtagande har en positivt korrelation med både kreativitet och psykologisk flexibilitet, att empatisk omsorg korrelerar positivt med kreativitet och psykologisk flexibilitet, samt att kreativitet korrelerar positivt med psykologisk flexibilitet. LÄS MER

  3. 3. Färgpåverkan i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jamal Abu; Linda Hussein; Benhur Teclesenbet; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; Varumärkespersonlighet; Köpintention; Färger; Köpbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Färgpåverkan på sociala medier Seminariedatum: 3 juni 2022 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Linda Hussein, Benhur Teclensenbet och Jamal Abu Handledare: Johan Gromark Fem nyckelord: Sociala medier, Varumärkespersonlighet, Köpintention, Färger, Köpbeteende Forskningsfråga: Påverkar användningen av färg på sociala medier konsumenters köpintention? Syfte: Undersöka hur färganvändning på sociala medier inverkar på konsumentbeteende. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Militär innovation som resultat av aktörers mentala modeller av ny teknologi

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Ola Modig; [2020]
    Nyckelord :militär innovation; kognitiva bias; mental modell; konfirmeringsbias;

    Sammanfattning : Tidigare forskning om militär innovation har huvudsakligen förklarat innovativa skillnader medstrategisk kultur. Studien argumenterar för varför denna förklaringsfaktor snarare är ett underliggandeförhållande än konkret orsak till skillnader och ansluter sig till kritiken som betonar behovetav nya perspektiv i forskningsfältet, bland annat från kognitiv psykologi. LÄS MER

  5. 5. Kritiskt tänkande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Svensson; [2019]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; Kunskapsutveckling; Lärandeprocess; Läroplan; Pedagogik; Taxonomi; Värdegrundsarbete; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Kritiskt tänkande i pedagogisk verksamhet är både förankrat i det organisatoriska värdegrundsarbetet men också ett ämnesrelaterat syfte som elever förväntas utveckla som ett resultat av deras kunskapsutveckling. Lärarens arbetsplanering är en grundbult i all didaktik och får stor betydelse för hur kritiskt tänkande organiseras i pedagogiskt arbete och för hur väl läraren lyckas främja elevers utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER