Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lässtrategier i undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter för en ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading and writing difficulties; grades 4-6; teaching; teachers; Läsförståelse; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter; årskurs 4-6; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare beskriver undervisningen inom svenskämnet i grundskolans årskurs 4-6 med fokus på stöd för att utveckla läsförståelsen för elever i läs- och skrivsvårigheter genom lässtrategier. Målet är att bidra med idéer, tankar och kunskap om hur lärare kan planera sin undervisning för att stötta elevers läsförståelseutveckling. LÄS MER

  2. 2. Språkstödjande arbetssätt i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie av lärare på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Eleonore Ejdesjö; Mazur Katarzyna; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning; språklig sårbarhet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktion; speciallärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to identify the language-supporting methods and tools employed by primary and middle school teachers to facilitate the language and knowledge development of their students. The research utilized a qualitative design, with semi-structured interviews conducted within four focus groups composed of two participants each. LÄS MER

  3. 3. The Use and Effects of Explicit Reading Strategies in the EFL Classrooms of Upper-Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Angelica Bercic; Petter Gleisner; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study aims to investigate the impact of reading strategies within the EFL educational context. It emphasises their implementation within the educational context of English as a Foreign Language (EFL) in upper-secondary schools, addressing the current decline of adolescents’ reading comprehension in English. LÄS MER

  4. 4. Kognitiva och praktiska strategier för en ökad läsförståelse : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nicole Tapper; Maria Andersson; Isabelle Angel; [2023]
    Nyckelord :reading comprehension; decoding; strategies; teaching methods; läsförståelse; avkodning; strategier; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : This literature review was conducted to identify strategies that lead to increased reading comprehension by addressing the research question “What cognitive and practical strategies are presented in research to increase students' reading comprehension in elementary school?”.Reading comprehension is crucial for students in school as well as for people in general. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa om lässtrategier : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de undervisar om lässtrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Höglund; [2023]
    Nyckelord :Reading strategies; reading comprehension; grades 4-6; reading comprehension development; teachers; Lässtrategier; läsförståelse; årskurs 4-6; läsförståelseutveckling; lärare;

    Sammanfattning : Att elever kan läsa och förstå innehåll i texter är avgörande för att elever ska vara en del av samhället. I skolan och i vardagen möts elever av olika texttyper vilket medför att det ställs krav på elever att kunna läsa och förstå texter. LÄS MER