Sökning: "Redaktionell"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Redaktionell.
1. Antropologi och medier : En kvantitativ innehållsanalys om forskningskommunikation
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Med syftet att kritiskt diskutera hur kunskap från samhällsvetenskapen i allmänhet och antropologi i synnerhet skulle kunna göras mer tillgänglig för fler än akademiker undersöker denna studie i vilken utsträckning antropologiprofessorer syns i svensk printmedia. Med medialisering och meningsfullhet som teoretiskt ramverk analyseras professorernas förmåga att kommunicera sin forskning och universitetens anpassning till medielogiken. LÄS MER
2. Ägd – en ideologikritik: Upplevelser av autonomi och styrning på marknaden för svensk lokalpress
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Denna uppsats, med rötterna i traditionen av politisk ekonomi, applicerar ideologikritisk metod för att analysera det upplevda förhållandet mellan lokaltidningar och deras ägare. Fokus ligger på hur ägarna utövar kontroll över tidningarna och hur detta, i motsats till autonomi, upplevs av nyhetschefer på den svenska marknaden för lokalpress. LÄS MER
3. Public Service Broadcasting in the digital media age : How streaming services reshape the role of Greek public network ERT from state to public service broadcaster?
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Media are created to disseminate information and foster dialogue to support democratic societies. As society evolved and liberalism and marketization gained ground, Public Service Broadcasting was established to produce and distribute content that benefits society without aiming for profit. LÄS MER
4. Native advertising: Vilseledande reklam förklädd till journalistik? : En explorativ jämförelsestudie av två mediegenerationers inställning till native advertising
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Annonsformen native advertising är ett växande koncept i Sverige. Studier har visat att det föreligger svårigheter i att skilja native från redaktionell text, samt att förtroendet till både publicister och journalistik påverkas av den. LÄS MER
5. Influencer marketing - en marknadsrättslig gråzon
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Influencer marketing - en av världens snabbast växande och mest framgångsrika marknadsföringsmetoder. Det senaste årtiondet har internetanvändningen ökat bland befolkningen i Sverige och en av faktorerna till denna ökning är tack vare sociala medier. LÄS MER