Sökning: "Referensgrupper"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade ordet Referensgrupper.

  1. 11. Snabbkassan - Självservicetjänster, vardagliga handlingar eller meningsskapande upplevelser?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Evelina Carlsson; Karin Axelsson; [2017]
    Nyckelord :Självservicetjänster; snabbkassa; konsumentupplevelser; identitet; social acceptans; interna och externa motivationsfaktorer; värde; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med uppsatsen är att studera de föreställningar som existerar hos konsumenter kring självservicetjänsten snabbkassan samt få förståelse för hur snabbkassan kan generera värde för konsumenten. För att möjliggöra syftet utgår vi från att undersöka hur konsumenterna upplever snabbkassan samt varför de använder den. LÄS MER

  2. 12. "In Somalia you cannot be a model, but in Sweden you have the opportunity" : En kvalitativ studie om ensamkommande ungdomars förväntningar kring sin utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :William Fröberg; Myriam Kibambe; [2017]
    Nyckelord :Ensamkommande ungdomar; utbildning; förväntningar; signifikanta andra; referensgrupp; spegeljaget; primär och sekundär socialisation;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur ensamkommande ungdomar skapar förväntningar kring sin utbildning utifrån deras signifikanta andra och deras referensgrupper, samt hur de hanterar eventuella konflikter mellan dessa förväntningar. Cooleys teorier om spegeljaget, primär och sekundär socialisation samt signifikanta andra, har tillsammans med Shibutanis referensgruppsteori använts för att undersöka detta. LÄS MER

  3. 13. Styrande faktorer vid köp av frukt - en studie av sex barnfamiljer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Charlott Hertnäs; [2017]
    Nyckelord :fruktkonsumtion; barnfamiljer; lågengagemangsvara; Följa-med-intervju; Frukt Grönt-avdelning; åretrunttillgång; import; de-lokalisering; konsumentbeteende; beteendeförändring; konsumentmakt; lokalt odlad; småskaligt odlad; landgrabbing; konsumentmedvetenhet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur föräldrar i barnfamiljer tänker kring sin egen, och familjens, fruktkon-sumtion, samt vilka värden och faktorer som styr de medverkande föräldrarnas val vid inköp av frukt till sig själv och familjen. För att undersöka det har metoderna samtalsintervju och Följa-med-intervju använts. LÄS MER

  4. 14. Jag vill bli något : En studie om unga vuxnas uppfattning om liv och framtid i en utflyttningsort

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Anna Staake; [2017]
    Nyckelord :Community; Hagfors; Cultural realese; Legitimacy; Future; Life opportunities; Reference group; Urbanism; Lokalsamhälle; Hagfors; Kulturell friställning; Legitimitet; Framtid; Livsmöjligheter; Referensgrupp; Urbanism;

    Sammanfattning : Sverige centraliseras allt snabbare, idag är det mer än hälften av alla människor som bor i storstäderna. Denna urbanisering, med ungdomar och unga vuxna i spetsen, gör att kommuner, bland annat i Värmlands län, utarmas och kraftigt går ner i invånarantal. LÄS MER

  5. 15. Sociala medier : ett verktyg för en mer hållbar klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefin Ackre; Frida Stefenburg; [2016]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; Konsumentattityder; Sociala medier; Hållbara kläder;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dagens klädkonsumtion sammankopplas ofta med hållbarhet framförallt gällande materialets miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Kläder massproduceras och tillverkas därför inte med hållbarhet i fokus. LÄS MER