Sökning: "Reflexivitet medie- och kommunikationsvetenskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Reflexivitet medie- och kommunikationsvetenskap.

  1. 1. En vän i nöd(en) : en autoetnografisk studie av en chatbot

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Edvardsson; [2018]
    Nyckelord :chatbot; artificiell intelligens; Replika; reflexivitet; symbolisk interaktionism; sociala normer; identitetsskapande; autoetnografi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen ”En vän i nöd(en), en autoetnografisk studie av en chatbot” studerar användarupplevelsen av en chatbot med artificiell intelligens, Replika. Uppsatsen ämnar ge en inblick i den intima relation som skapas mellan bot och användare, samt vilka aspekter som styr det sociala samspelet. LÄS MER

  2. 2. #BreakTheInternet? : Postkoloniala motståndspraktiker i en digital era

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isa Liliestrand; [2017]
    Nyckelord :representation; mediekritik; multimodalitet; Kardashians; kulturell appropriering; remediering;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av postkolonial teori, har representationer inom traditionella, analoga medier en lång historia av kritisk granskning inom det medievetenskapliga fältet. Analysen av representationer i samklang med en övergång från analoga till digitala medier utvecklat kritiken och förskjuter dess fokus från massmedier och mediesystem till mer identitetsorienterade uttrycksformer. LÄS MER

  3. 3. Internkommunikation i en modern, mellanstor organisation och medarbetaren

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jens Wenger; [2004]
    Nyckelord :internkommunikation; förändring; meningsskapande; reflexivitet; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Omvärldens allt snabbare förändringstakt har medfört stora omvälvningar i hur organisationer organiserar sig. Tidseffektivitet, produktionsökning, personalnedskärning, etc. har fyllt många organisationsteoretiska böcker om huruvida man organiserar i den moderna tiden. LÄS MER

  4. 4. Musik, identitet, konsumtion och kultur Om hiphopares lyssnande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fredrik Holmquist; Anders Nordström; [2004]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Frågeställning och syfte: Frågorna som undersöktes och besvarades rörde den inre logiken, behållningen, värderingarna och normerna som styrde hiphoparnas musikval och vilken betydelse musiken hade för deras identitet och deras vardagsliv. Uppsatsen är primärt inom medie- och kommunikationsvetenskapen som är vår utgångspunkt och sekundärt inom kultursociologin varifrån mycket av våra teorier är tagna och utvecklade. LÄS MER

  5. 5. Det reflexiva projektet : identitetsskapandet och det senmoderna medielandskapet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tomas Vinnersten; [2003]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Dagens samhälle genomgår en ständig förändring och denna har beskrivits som en intensifiering av medialiseringen. I kärnan av denna utveckling återfinns medielandskapet och detta har beskrivits i termer av globalisering vilket i sin tur är nära sammanbundet med en ökad frikoppling från tid och rum. LÄS MER