Sökning: "Religionsdidaktik"
Visar resultat 11 - 15 av 304 uppsatser innehållade ordet Religionsdidaktik.
11. Interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisningen : Vad vet vi egentligen om interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här allmänna litteraturstudien var att undersöka hur interkulturell pedagogisk kompetens beskrivs och synliggörs i religionsdidaktiska studier eller religionkunskapsrelaterad forskning. Studien sökte svar på hur de interkulturella pedagogiska dimensionerna kommunikativ kompetens, social kompetens och medborgerlig kompetens beskrivs och synliggörs i tidigare forskning. LÄS MER
12. Etiska konflikter i religionsundervisningen. : -utifrån lärarstudenters och nyexaminerade lärares känslor och resonemang
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker lärarstudenters och nyexaminerade lärares resonemang och upplevelser av etiska konflikter i religionsundervisningen. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har data samlats in och analyserats för att identifiera mönster och teman. LÄS MER
13. Är det möjligt att framställa hinduismens mångfald i religionsläroböcker? : Förändringen i representationen av hinduismens mångfald i läroböcker från 1968–2012
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study is about the changes in the representation of the diversity in hinduism in textbooks between the years 1968 and 2012. The theory builds on Robert Jacksons interpretive didacitcs of religion, it is about how individuals, groups and religions in generall are represented in religious education and it is being used here as a way of highlighting diversitey. LÄS MER
14. "Min tro är inte som deras tro liksom, de tycker vi är konstiga'' : En kvalitativ intervjustudie om eleven som resurs och skapandet av ett tryggare klassrum.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The following study is a qualitative interview that studies the student as a resource during the swedish religious education lessons. The essay foucuses on the students feelings of stress and anxiety when their teacher in religious studies inquire them to share their religious experiences for their classmates. LÄS MER
15. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER