Sökning: "Religionsdidaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 304 uppsatser innehållade ordet Religionsdidaktik.

  1. 11. Interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisningen : Vad vet vi egentligen om interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Daniel Iskandar; [2023]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; interkulturell pedagogik; interkulturell pedagogisk kompetens; social kompetens; kommunikativ kompetens; medborgerlig kompetens; religionsdidaktik; religionskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här allmänna litteraturstudien var att undersöka hur interkulturell pedagogisk kompetens beskrivs och synliggörs i religionsdidaktiska studier eller religionkunskapsrelaterad forskning. Studien sökte svar på hur de interkulturella pedagogiska dimensionerna kommunikativ kompetens, social kompetens och medborgerlig kompetens beskrivs och synliggörs i tidigare forskning. LÄS MER

  2. 12. Etiska konflikter i religionsundervisningen. : -utifrån lärarstudenters och nyexaminerade lärares känslor och resonemang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Emilia Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Lärare; Lärarstudenter; Etiska konflikter; Religionsdidaktik; Kontroversiella frågor; Konflikthantering; Intervjuer. Jag;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärarstudenters och nyexaminerade lärares resonemang och upplevelser av etiska konflikter i religionsundervisningen. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har data samlats in och analyserats för att identifiera mönster och teman. LÄS MER

  3. 13. Är det möjligt att framställa hinduismens mångfald i religionsläroböcker? : Förändringen i representationen av hinduismens mångfald i läroböcker från 1968–2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Näslund; [2023]
    Nyckelord :hinduism; mångfald; läroplan; innehållsanalys; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : This study is about the changes in the representation of the diversity in hinduism in textbooks between the years 1968 and 2012. The theory builds on Robert Jacksons interpretive didacitcs of religion, it is about how individuals, groups and religions in generall are represented in religious education and it is being used here as a way of highlighting diversitey. LÄS MER

  4. 14. "Min tro är inte som deras tro liksom, de tycker vi är konstiga'' : En kvalitativ intervjustudie om eleven som resurs och skapandet av ett tryggare klassrum.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Rafal Kadhim; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; elev som resurs; religiösa erfarenheter; oro; högstadiet; religionskunskap; laddade arbetsområden; dominerade arbetsområden; metoder för att dämpa oroskänslor.;

    Sammanfattning : The following study is a qualitative interview that studies the student as a resource during the swedish religious education lessons. The essay foucuses on the students feelings of stress and anxiety when their teacher in religious studies inquire them to share their religious experiences for their classmates. LÄS MER

  5. 15. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ilona Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Religionskunskap 1; Levd religion; Komparativ religionsundervisning; Religionskunskap; Religionskunskapsundervisning; hermeneutik; undervisningstid;

    Sammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER