Sökning: "SENCO"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade ordet SENCO.

  1. 11. Specialpedagogen i skolutveckling : uppfattningar om specialpedagogens uppdrag inom pedagogiskt arbete

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Angela Patel; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; pedagogical work; special educational needs coordinator SENCO ; school improvement; school development och accessibility.;

    Sammanfattning : School improvement research indicates that learning outcomes and pupils’ attainment can be raised if quality of teaching is improved (Barber & Mourshed, 2007). The research questions arose through reflections regarding how the special needs competence could be utilised better and in what way this could contribute to change and to development of the school and the learning environment. LÄS MER

  2. 12. För att skapa en relation behöver man bygga upp ett förtroende : En kvalitativ studie om relationers betydelse i specialpedagogens roll som handledare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Loredana Tonnby; Liza Vennerqvist; [2021]
    Nyckelord :special educational coaching; relational pedagogy; relational competence; relational perspective; communication; cooperation; trust.; specialpedagogisk handledning; relationell pedagogik; relationskompetens; relationellt perspektiv; kommunikation; samarbete; förtroende;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi specialpedagogers tankar kring relationers betydelse i deras roll som handledare för lärare. Vi utforskar även relationella faktorer som främjar ett bra samarbete med lärare. Vår teoretiska förankring är relationell pedagogik och studien tar utgångspunkt i såväl svensk som internationell forskning i ämnet. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser : En studie i tre teman: stödinsatser, specialpedagogens roll samt främjande och förebyggande insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Ahrén; Martin Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Student support; Special Education Coordination; supplemental support; support; promotion and prevention; system theory; relational perspective; categorical perspective; dilemma perspective; Stödinsats; specialpedagog; ledning och stimulans; extra anpassning; särskilt stöd; främjande och förebyggande arbete; systemteori; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) slår fast att elever som riskerar att inte nå målen ska ges den ledning och stimulans som behövs för att utvecklas i riktning mot målen. Studiens syfte är att beskriva specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser för de elever som riskerar att inte nå målen. LÄS MER

  4. 14. Tydliggörande pedagogik i grundskolan och gymnasiet ur specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Franzén; Therese Jutterdahl; [2021]
    Nyckelord :TEACCH; structured teaching; Universal Design for Learning; UDL; SENCo; tydliggörande pedagogik; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ge ett kunskapsbidrag kring specialpedagogers erfarenheter av tydliggörande pedagogik i grundskola och gymnasium. Vi använde kvalitativ intervjumetod med tematisk analys som metodansats. LÄS MER

  5. 15. Specialpedagogisk handledning i förskolan : Specialpedagogers uppfattningar om speciapedagogisk handledning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Fatiha Bouhmadi; Sara Johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER