Sökning: "special educational needs coordinator SENCO"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden special educational needs coordinator SENCO.

  1. 1. Stödinsatser i gymnasieskolan : en studie av frirummet mellanstyrdokument och praktik

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Linderos; [2021]
    Nyckelord :action program; actor-preparedness; additional adjustment; educational investigation; Scope for Action; Scope for Action model; SENCO; special education; special needs; special support; support measure; aktörsberedskap; extra anpassning; frirum; frirumsmodell; pedagogisk utredning; specialpedagog; specialpedagogik; stödinsats; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : In Swedish schools, students have a statutory right to support if the need arises. According to The Education Act, the workflow with support measures can briefly be described as: if needs are noticed, then support measures in the form of additional adjustments must be made. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen i skolutveckling : uppfattningar om specialpedagogens uppdrag inom pedagogiskt arbete

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Angela Patel; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; pedagogical work; special educational needs coordinator SENCO ; school improvement; school development och accessibility.;

    Sammanfattning : School improvement research indicates that learning outcomes and pupils’ attainment can be raised if quality of teaching is improved (Barber & Mourshed, 2007). The research questions arose through reflections regarding how the special needs competence could be utilised better and in what way this could contribute to change and to development of the school and the learning environment. LÄS MER

  3. 3. Dynamik och samarbete : Specialpedagogens roll i lärande gemenskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Björk; Heidi Hellberg; [2021]
    Nyckelord :Distributed leadership; professional learning; professional learning communities; school development; special educational needs coordinator; Distribuerat ledarskap; professionella lärande gemenskaper; professionellt lärande; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : Lärande gemenskaper i en organisation kan bidra till utveckling. Specialpedagogens uppdrag inom skolutveckling med fokus på lärande gemenskaper har identifierats som ett outforskat område nationellt. Studiens syfte är därför att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i arbetet med lärande gemenskaper i en lärande organisation. LÄS MER

  4. 4. “En grej till som ska göras” : en intervjustudie med pedagoger och specialpedagoger om ett utvecklingsprojekt i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Spjuth Landgren; Kristina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :development work; hindrance; Institutional theory; Learning organization; school development; special educational needs teacher; success factors; Institutionell teori; Lärande i organisationer; hinder; framgångsfaktorer; skolutveckling; specialpedagog; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring vilka framgångsfaktorer och hinder det kan finnas vid utvecklingsprojekt i skolor och hur resultatet av ett projekt kan upplevas av pedagogerna. Syftet är även att undersöka på vilket sätt specialpedagogerna varit delaktiga i utvecklingsprojektet. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta för och med elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Anderlund; Marika Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; learning environment; organization; principal; social theory of learning; special educational needs coordinator; Lärmiljö; organisation; rektor; social lärteori; specialpedagog; språkstörning;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to examine how schools organize the work with and for pupils with language disorder.  Further, it aims to find which role the Special Educational Needs Coordinator (SENCO) and principal, respectively may have in the work with the pupils and give an insight into what knowledge about Developmental Language Disorder (DLD) personnel in schools have. LÄS MER